Nordnorsk Magasin 3-4/ 2015

Temadel om ungdomsbøker fra Nord-Norge! Høstens dobbeltnummer handler om...

...de første kioskene i Nord-Norge, om et bærekraftig juleblot, om kjærlighet til såper, om flere hundre år gamle innskrifter i et tre ved Finnbruen i Dividalen, om Røvar-Alexander i Lofoten og om gårdskvinnene og sommarfjøsene på Berg ved Trondenes, om navn på store steiner og om kvinnebunaden fra Troms, om Orknøyene - det norske riket fra vikingtida, og om Sajos – det samiske kultursenteret i Nord-Finland, og om trolldomsforskeren som aldri gir seg. Og ikke minst handler denne dobbeltutgaven om ungdomslitteratur fra Nord-Norge, og om forfatterne Jan Tore Noreng, Siri Broch Johansen, Elisabeth Øvreberg, Monika Steinholm og Aina Basso i tillegg til et intervju med forfatteren Eva Jensen etter 19 bøker og 31 år som forfatter.

Bla i et utdrag fra magasinutgaven her: http://issuu.com/nordkalottforlaget/docs/nnm_3-4_15/1

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.