Nordnorsk Magasin 4/16

I Nordnorsk Magasins ”julehefte” presenterer vi stoff om flere av våre kjernetema. Under vignetten ”Lokal utvikling” besøker vi saltsyderiet på Indre-Kvarøy i Nordland, og i vårt litterære hjørne intervjuer vi forfatteren av siste bind av Bodø bys historie.

”Folk i historia” heter en av våre vignetter: her forteller vi om den første biskopen i landsdelen, Mathias Bonsach Krogh (1754 – 1828), født i nord, og her ville han bli.

I Finnmark er veien til Havøysund, med sine helt spesielle bergformasjoner blitt en av de 18 nasjonale turistveiene i landet. Fra vår arktiske sone lengst nordøst i landet forteller vi historia om balladen «Jenta i kahytten» og om Johan A. Andersen fra Unjárga-Nesseby som i 2016 fikk Áillohaš musikkpris.
Våre faste spalter er på plass: Matens fortellinger, Ord i nord, fortelling, dikt og prosadikt, og anmeldelser av diktbok, roman, noveller, barnebok og flere sakprosabøker.

Vi har intervjuet artisten Pål Moddi Knutsen om albumet «Unsongs» med sanger som har vært sensurert i landene de kommer fra. Og et uanselig og nesten oversett kulturminne som ble til minneverdige julegaver forteller vi om i beretninga om «De brune nøstene».
Så har vi vært på utferd til Patagonia og Ildlandet i Sør-Chile, en sørlig randsone med pingviner, og med neste stopp Antarktis.

Håndleddsbrudd, klamydia og kreftceller blir lagt under lupen i siste utgave av Tidsskriftet.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset