Nordnorsk Magasin 4/16

I Nordnorsk Magasins ”julehefte” presenterer vi stoff om flere av våre kjernetema. Under vignetten ”Lokal utvikling” besøker vi saltsyderiet på Indre-Kvarøy i Nordland, og i vårt litterære hjørne intervjuer vi forfatteren av siste bind av Bodø bys historie.

”Folk i historia” heter en av våre vignetter: her forteller vi om den første biskopen i landsdelen, Mathias Bonsach Krogh (1754 – 1828), født i nord, og her ville han bli.

I Finnmark er veien til Havøysund, med sine helt spesielle bergformasjoner blitt en av de 18 nasjonale turistveiene i landet. Fra vår arktiske sone lengst nordøst i landet forteller vi historia om balladen «Jenta i kahytten» og om Johan A. Andersen fra Unjárga-Nesseby som i 2016 fikk Áillohaš musikkpris.
Våre faste spalter er på plass: Matens fortellinger, Ord i nord, fortelling, dikt og prosadikt, og anmeldelser av diktbok, roman, noveller, barnebok og flere sakprosabøker.

Vi har intervjuet artisten Pål Moddi Knutsen om albumet «Unsongs» med sanger som har vært sensurert i landene de kommer fra. Og et uanselig og nesten oversett kulturminne som ble til minneverdige julegaver forteller vi om i beretninga om «De brune nøstene».
Så har vi vært på utferd til Patagonia og Ildlandet i Sør-Chile, en sørlig randsone med pingviner, og med neste stopp Antarktis.

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern