Nordnorsk Magasin 4/2012

Vi har vært på utferd mot vest, sett på grafitti i Reykjavik, møtt folk i nord, sett på husflids-tradisjoner som holder gamle kulturuttrykk levende og møtt Røyskattkompaniet som lager barneforestillinger – basert på myter og eventyr fra nord

Nordnorsk Magasin 4-2012 – På utferd i mørketida

Vi har vært på utferd mot vest igjen i stofftilfanget vårt– for å utforske den historiske nærheta mellom Hålogaland og Island. Vi melder dessuten boka Landnåm i nord, om hålogalendingenes utvandring til Island i landnåmstida. Og i Reykjavik har vi sett på graffiti, satt i sammenheng med annen islandsk kunst.

Vi har møtt folk i nord – folk som biter seg fast i utkantene, enten de kommer fra stedet, eller de er kommet vandrende utenfra. Myken i Rødøy er et utkantsamfunn der nordlendinger og islendinger holder det gående, tre mil fra fastlandet på Helgelandskysten.

Også i Nyksund i Vesterålen har innflyttere fra mange steder slått seg ned. Der har finske Pauliina Pesonen gjort trommer til levebrød.

Andre husflidstradisjoner holdes også i hevd og er med på å holde gamle kulturuttrykk levende. Bjarkøy i Troms er et sted der man på nytt har skaffet seg kunnskap om symbol som tradisjonelt trykkes bak på skinnfeller.

Fortellertradisjonene våre holdes også i live i landsdelen, Sørfold-jentene Sissel Horndal og Eirin Edvardsen, som sammen har dannet Røyskattkompaniet lager i fellesskap forestillinger for barn – basert på myter og eventyr fra nord.

Lokalhistoriker og forfatter Johan I. Borgos måtte leite langt bakover i tid da han fikk i hende noen gamle kladdebøker med maskinskrevene og daterte dikt – men uten navn på dikteren. Gjennom etterforskning har han klart å danne et bilde av mannen som komponerte disse lange, lengselsfylte diktene. Kanskje kjenner noen av magasinets lesere til denne dikteren?

Mange er de som uttrykker seg litterært i nord. For 40 år siden blei Nordnorsk forfatterlag stiftet. Hvordan har ferden gått, hva har forfatterlaget vært for forfattere og publikum i landsdelen i disse førti årene? Mye har skjedd i det litterære miljøet i nord siden ildsjelene dro i gang fellesskapet i foreninga i 1972.

Kontakt daglig leder om du ønsker anmeldereksemplar: karin@nordnorsk-magasin.no

God høytid!

Hilde Kat. Eriksen, redaktør

www.nordnorsk-magasin.no |www.facebook.com/nordnorskmagasin.no | http://twitter.com/nonomagasin | http://hildekat.wordpress.com/nordnorsk-magasin

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.