Nordnorsk Magasin 4/2012

Vi har vært på utferd mot vest, sett på grafitti i Reykjavik, møtt folk i nord, sett på husflids-tradisjoner som holder gamle kulturuttrykk levende og møtt Røyskattkompaniet som lager barneforestillinger – basert på myter og eventyr fra nord

Nordnorsk Magasin 4-2012 – På utferd i mørketida

Vi har vært på utferd mot vest igjen i stofftilfanget vårt– for å utforske den historiske nærheta mellom Hålogaland og Island. Vi melder dessuten boka Landnåm i nord, om hålogalendingenes utvandring til Island i landnåmstida. Og i Reykjavik har vi sett på graffiti, satt i sammenheng med annen islandsk kunst.

Vi har møtt folk i nord – folk som biter seg fast i utkantene, enten de kommer fra stedet, eller de er kommet vandrende utenfra. Myken i Rødøy er et utkantsamfunn der nordlendinger og islendinger holder det gående, tre mil fra fastlandet på Helgelandskysten.

Også i Nyksund i Vesterålen har innflyttere fra mange steder slått seg ned. Der har finske Pauliina Pesonen gjort trommer til levebrød.

Andre husflidstradisjoner holdes også i hevd og er med på å holde gamle kulturuttrykk levende. Bjarkøy i Troms er et sted der man på nytt har skaffet seg kunnskap om symbol som tradisjonelt trykkes bak på skinnfeller.

Fortellertradisjonene våre holdes også i live i landsdelen, Sørfold-jentene Sissel Horndal og Eirin Edvardsen, som sammen har dannet Røyskattkompaniet lager i fellesskap forestillinger for barn – basert på myter og eventyr fra nord.

Lokalhistoriker og forfatter Johan I. Borgos måtte leite langt bakover i tid da han fikk i hende noen gamle kladdebøker med maskinskrevene og daterte dikt – men uten navn på dikteren. Gjennom etterforskning har han klart å danne et bilde av mannen som komponerte disse lange, lengselsfylte diktene. Kanskje kjenner noen av magasinets lesere til denne dikteren?

Mange er de som uttrykker seg litterært i nord. For 40 år siden blei Nordnorsk forfatterlag stiftet. Hvordan har ferden gått, hva har forfatterlaget vært for forfattere og publikum i landsdelen i disse førti årene? Mye har skjedd i det litterære miljøet i nord siden ildsjelene dro i gang fellesskapet i foreninga i 1972.

Kontakt daglig leder om du ønsker anmeldereksemplar: karin@nordnorsk-magasin.no

God høytid!

Hilde Kat. Eriksen, redaktør

www.nordnorsk-magasin.no |www.facebook.com/nordnorskmagasin.no | http://twitter.com/nonomagasin | http://hildekat.wordpress.com/nordnorsk-magasin

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!