Nordnorsk Magasin nr. 1/2016

Nordnorsk Magasin – seig som ei vidjegrein. Med nr 1-16 ser vi fram til en ny årgang sammen med abonnentene våre, og håper at både gamle og nye lesere finner leseglede i det nordnorske magasinets spalter.

I 2014 åpna ei spektakulær turistforeningshytte ved brekanten på Okstindan i Hemnes. Den har fått navnet Rabothytta etter franskmannen Charles Rabot, som vandra i – og kartla - fjellene her på slutten av 1800-tallet. Det er historiker, forfatter og frilansjournalist Ann Kristin Klausen som har besøkt hytta og forsket i Rabots reiser i nord.

– Jeg har ikke noe liv uten å få male. Men dette valget har kostet meg mye, sier Lill-Anita O. Svendsen. Hun ivrer for å redde det glemte fiskeværet Nesland i Lofoten, der hun trådte sine barnesko - og nå lever som kunstner. Kunstneren har hatt besøk av journalist og fotograf Liv-Karin Edvardsen.

Sigmund Solm (1926-1986), Svolværs ukjente krigsmaler brukte hele sitt voksne liv på å male bilder med krigsmotiv, etter at han fjorten år gammel var vitne til Lofotraidet (den 4.3.1941). Artikkelen er skrevet av kulturjournalisten Gunvald Opstad.

– Godt naboskap og samarbeid i nord fører til at gravide kvinner fra Sevettijärvi i Finland kommer til Kirkenes i Norge for å føde. Men dette samarbeidet handler om mye mer. De fleste fra Sevettijärvi er østsamer, et folk som gjennom flere hundre år har blitt flyttet rundt mellom Norge, Russland og Finland, skriver Harald G Sunde i sine historiske betraktninger om folk ved den norsk-finske grensen.

Vi byr på to dikt av høstens diktdebutant Liv Berntine Saltnes fra Nordreisa, og et nytt og tidligere upublisert dikt av den kjente dikteren Helge Stangnes, samt det også tidligere upubliserte romanutdraget Lærepengen av forfatteren Eva K. Henriksen.

Vi anmelder både Havboka av Morten Strøksnes, romanen Neiden 1970 av Ingeborg Arvola og flere andre sakprosabøker, romaner og diktbøker. Dessuten har vi vært på filmfestival, og anmelder Margreth Olins dokumentarfilm Mannen fra Snåsa, i tillegg til en anmeldelse av CD-albumet Eamiritni – Rimeborn fraElin Kåven.

I vår faste spalte ”Matens fortellinger” skriver Vibeke Thorp om supermat, om norsk mat, og om kostholdet på sykehjem. Og Eli Johanne Ellingsve finner fortsatt gamle nordnorske ord og uttrykk som kan kreve en forklaring, denne gangen for eksempel ”tinteskål”, ”baksøles” og ”fulnappast”.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.