Nordnorsk Magasin nr. 1/2016

Nordnorsk Magasin – seig som ei vidjegrein. Med nr 1-16 ser vi fram til en ny årgang sammen med abonnentene våre, og håper at både gamle og nye lesere finner leseglede i det nordnorske magasinets spalter.

I 2014 åpna ei spektakulær turistforeningshytte ved brekanten på Okstindan i Hemnes. Den har fått navnet Rabothytta etter franskmannen Charles Rabot, som vandra i – og kartla - fjellene her på slutten av 1800-tallet. Det er historiker, forfatter og frilansjournalist Ann Kristin Klausen som har besøkt hytta og forsket i Rabots reiser i nord.

– Jeg har ikke noe liv uten å få male. Men dette valget har kostet meg mye, sier Lill-Anita O. Svendsen. Hun ivrer for å redde det glemte fiskeværet Nesland i Lofoten, der hun trådte sine barnesko - og nå lever som kunstner. Kunstneren har hatt besøk av journalist og fotograf Liv-Karin Edvardsen.

Sigmund Solm (1926-1986), Svolværs ukjente krigsmaler brukte hele sitt voksne liv på å male bilder med krigsmotiv, etter at han fjorten år gammel var vitne til Lofotraidet (den 4.3.1941). Artikkelen er skrevet av kulturjournalisten Gunvald Opstad.

– Godt naboskap og samarbeid i nord fører til at gravide kvinner fra Sevettijärvi i Finland kommer til Kirkenes i Norge for å føde. Men dette samarbeidet handler om mye mer. De fleste fra Sevettijärvi er østsamer, et folk som gjennom flere hundre år har blitt flyttet rundt mellom Norge, Russland og Finland, skriver Harald G Sunde i sine historiske betraktninger om folk ved den norsk-finske grensen.

Vi byr på to dikt av høstens diktdebutant Liv Berntine Saltnes fra Nordreisa, og et nytt og tidligere upublisert dikt av den kjente dikteren Helge Stangnes, samt det også tidligere upubliserte romanutdraget Lærepengen av forfatteren Eva K. Henriksen.

Vi anmelder både Havboka av Morten Strøksnes, romanen Neiden 1970 av Ingeborg Arvola og flere andre sakprosabøker, romaner og diktbøker. Dessuten har vi vært på filmfestival, og anmelder Margreth Olins dokumentarfilm Mannen fra Snåsa, i tillegg til en anmeldelse av CD-albumet Eamiritni – Rimeborn fraElin Kåven.

I vår faste spalte ”Matens fortellinger” skriver Vibeke Thorp om supermat, om norsk mat, og om kostholdet på sykehjem. Og Eli Johanne Ellingsve finner fortsatt gamle nordnorske ord og uttrykk som kan kreve en forklaring, denne gangen for eksempel ”tinteskål”, ”baksøles” og ”fulnappast”.

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern