Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, # 4 2016

Vi markerer hundreårsjubileet til den tysk-svenske dramatikeren Peter Weiss (1967-1982) i et intervju med hans datter Nadja Weiss, som er aktuell med en iscenesettelse av "Rannsakningen", Peter Weiss' dokumentariske stykke basert på Auschwitz-prosessene i Frankfurt i 1963-65.

I mange år var det Peter Weiss som var det store dramatikernavnet på Dramaten. Nå er det Ingmar Bergman som har fått denne posisjonen,skriver vår anmelder, Tove Ellefsen Lysander, som etterlyste Peter Weiss på programmet til Bergmanfestivalen 2016.

Tidsskriftet inneholder fyldige anmeldelser av Bergmanfestivalen, Oktoberdans, Theatertreffen m.m. I tillegg til å sette spesielt fokus på Ibsenfestivalen, gjennom essays og kommentarer.

Skuespiller Valborg Frøysnes' anmelder boken looking for the Political Theatre Today, som inneholder en rekke bidrag om forholdet mellom politisk aktivisme og kunst. Politisk teater er også tema for Eugenio Barbas varme hyllest til sin ven, den italienske teaterlegenden og Nobelprisvinneren Dario Fo.

Tidsskriftet er sendt ut i posten!

For spørsmål, kontakt redaktør Therese Bjørneboetherese@shakespearetidsskrift.no
Tlf. : + 47 911 96 772

Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift selges ved alle teatre, i Narvesen og utvalgte bokhandlere.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!