Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, # 4 2016

Vi markerer hundreårsjubileet til den tysk-svenske dramatikeren Peter Weiss (1967-1982) i et intervju med hans datter Nadja Weiss, som er aktuell med en iscenesettelse av "Rannsakningen", Peter Weiss' dokumentariske stykke basert på Auschwitz-prosessene i Frankfurt i 1963-65.

I mange år var det Peter Weiss som var det store dramatikernavnet på Dramaten. Nå er det Ingmar Bergman som har fått denne posisjonen,skriver vår anmelder, Tove Ellefsen Lysander, som etterlyste Peter Weiss på programmet til Bergmanfestivalen 2016.

Tidsskriftet inneholder fyldige anmeldelser av Bergmanfestivalen, Oktoberdans, Theatertreffen m.m. I tillegg til å sette spesielt fokus på Ibsenfestivalen, gjennom essays og kommentarer.

Skuespiller Valborg Frøysnes' anmelder boken looking for the Political Theatre Today, som inneholder en rekke bidrag om forholdet mellom politisk aktivisme og kunst. Politisk teater er også tema for Eugenio Barbas varme hyllest til sin ven, den italienske teaterlegenden og Nobelprisvinneren Dario Fo.

Tidsskriftet er sendt ut i posten!

For spørsmål, kontakt redaktør Therese Bjørneboetherese@shakespearetidsskrift.no
Tlf. : + 47 911 96 772

Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift selges ved alle teatre, i Narvesen og utvalgte bokhandlere.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.