Norsk Shakespeare-tidsskrift 4 2017

Høsten 2017 ble det kjent at Vegard Vinge og Ida Müller mistet basisfinansieringen fra Norsk kulturråd, bl.a. med begrunnelsen om at de ikke hadde arbeidet mye nok i Norge. Tidsskriftet belyser teatret til Müller og Vinge gjennom flere bidrag som speiler den internasjonale betydningen av dette særegne kunstnerskapet.

Bidrag fra bl.a. kurator Hans Ulrich Obrist og festivalsjef og dramaturg Thomas Oberender, Frie Leysen med flere. Shakespearetidsskriftet vier også plass til prosjekter knyttet til 100årsjubileet for Oktoberrevolusjonen 2017. Bl.a. Milo Raus aksjon Storming av Riksdagen (i Berlin).

Billedkunstneren Vibeke Tandberg kommenterer Anne Imhofs FAUST på biennalen i Venezia i 2017, og vi trykker et lengre essay om same verk av Thomas Oberender.

Tidsskriftet har også enquete om #metto-kampanjen, og kommentarer av skuespillerne Linn Bjørnvik Grøder og Torbjørn Eriksen.

Hva er det med kunstfaglig arbeid som kan bidra til å fremme medborgerskap? Ny utgave av DRAMA retter søkelyset mot ulike marginaliserte grupper – fra flyktningbarna som jevnlig ankommer norske skoler til seniorer som opplever tap av verdi og tilhørighet.