NUMER 102 4/2014

Årets siste utgave av NUMER har et bredt spekter av stoff; fra troll til utstillingshonorar, fra Rembrandt til Tegnebiennale.

Og som alltid grundige anmeldelser av bildebøker og illustrerte bøker fra nye illustrasjoner til Niels Klims underjordiske rejse til Øivin Horveis fantastiske illustrasjoner i en av årets vakreste bøker, ”K. Musterman”.

Nordiske troll

Troll har fått en renessanse i nordisk kunst; i skjønnlitteraturen, på film og i de gode gamle eventyrene som illustreres på nytt av samtidskunstnere.

Ingun Bøhn har sett nærmere på det nordiske trollet mellom urskog og tujahekk i essayet  ”Nå kommer jeg og tar deg!”

Fra Rembrandt til Rauschenberg,

NUMERs anmelder Mona Gjessing har sett den storslagne utstillingen Rembrandt The Late Works i The National Gallery i London. I Oslo har hun besøkt de syv visningsstedene for Tegnebiennalen 2014, en biennale som fordrer at publikum kjenner sin kunsthistorie.

Forsiden på NUMER 102.

En av Øivin Horveis illustrasjoner fra ”K. Musterman” (No Comprendo Press)

NUMER er inne på norsk kulturråds innkjøpsordning for kulturtidsskrift.

For mer informasjon kontakt

redaktør Anne Schäffer

Mobil: 91131125

e-post: anne@tegnerforbundet.no

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern