NUMER 103 1/2015

Tema: Ytringsfrihet. Numer ønsker å speile bredden i den pågående debatten om ytringsfrihet i tekst og strek; en frihet under angrep.

NUMER - TIDSSKRIFT FOR TEGNING, ILLUSTRASJON OG BOKKUNST

YTRINGSFRIHET

- Denne første utgaven av NUMER i 2015 har ytringsfrihet som tema.

Etter angrepet på det franske satiremagasinet Charlie Hebdo 7. Januar – der 12 mennesker ble drept – deriblant  fem av Frankrikes fremste satiretegnere, har debatten beveget seg fra et krav om absolutt ytringsfrihet som angår oss alle, til en pågående debatt om ytringsansvar. Terrorangrepet i København en drøy måned senere aktualiserte debatten ytterligere.

NUMER som gis ut av Tegnerforbundet har invitert ni norske kunstner- og presse- og ytringsfrihetsorganisasjoner til å kommentere angrepet på ytringsfriheten. 12 avistegnerne har gitt oss tillatelse til å trykke deres kommentarer. Slik ønsker vi å speile bredden i den pågående debatten ytringsfrihet i tekst og strek – en frihet som er under angrep.

- Morten Harper rapporterer fra tegneseriefestivalen i Angoulême i Frankrike - en hyllest til Charlie Hebdo og de drepte tegnerne.

Av innholdet ellers:

- Lars Elton har sett Svein Bollings utstilling i Galleri K. og spør når Bolling skal få den museumsutstillingen han fortjener?

- Mona Gjessing har vært i London og sett Jockum Nordströms utstilling som hun leser som en diskret kritikk av det menneskelige menasjeri.

- Kristina Ketola Bore har intervjuet tegneren Andreas Töpfer om hvordan han gir form til tanker om tegning i boka Speculative Drawing.

Marvin Halleraker har tegnet forsiden på NUMER 1/2015

For mer informasjon kontakt ansvarlig redaktør Anne Schäffer
Mobil: 91131125
e-post: anne@tegnerforbundet.no

Transaktivisme og abort, arkitektur og lefsebaking. I den nye utgåva av Syn og Segn er det temasider om arkitektur og byggkvalitet, samtale om sorteringssamfunnet med barnelege Ola Didrik Saugstad, tekstar om einsemd, goth-miljøet og dei kvite flekkane i verdsrommet.

Nyheter fra Eurozine

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern