NUMER 103 1/2015

Tema: Ytringsfrihet. Numer ønsker å speile bredden i den pågående debatten om ytringsfrihet i tekst og strek; en frihet under angrep.

NUMER - TIDSSKRIFT FOR TEGNING, ILLUSTRASJON OG BOKKUNST

YTRINGSFRIHET

- Denne første utgaven av NUMER i 2015 har ytringsfrihet som tema.

Etter angrepet på det franske satiremagasinet Charlie Hebdo 7. Januar – der 12 mennesker ble drept – deriblant  fem av Frankrikes fremste satiretegnere, har debatten beveget seg fra et krav om absolutt ytringsfrihet som angår oss alle, til en pågående debatt om ytringsansvar. Terrorangrepet i København en drøy måned senere aktualiserte debatten ytterligere.

NUMER som gis ut av Tegnerforbundet har invitert ni norske kunstner- og presse- og ytringsfrihetsorganisasjoner til å kommentere angrepet på ytringsfriheten. 12 avistegnerne har gitt oss tillatelse til å trykke deres kommentarer. Slik ønsker vi å speile bredden i den pågående debatten ytringsfrihet i tekst og strek – en frihet som er under angrep.

- Morten Harper rapporterer fra tegneseriefestivalen i Angoulême i Frankrike - en hyllest til Charlie Hebdo og de drepte tegnerne.

Av innholdet ellers:

- Lars Elton har sett Svein Bollings utstilling i Galleri K. og spør når Bolling skal få den museumsutstillingen han fortjener?

- Mona Gjessing har vært i London og sett Jockum Nordströms utstilling som hun leser som en diskret kritikk av det menneskelige menasjeri.

- Kristina Ketola Bore har intervjuet tegneren Andreas Töpfer om hvordan han gir form til tanker om tegning i boka Speculative Drawing.

Marvin Halleraker har tegnet forsiden på NUMER 1/2015

For mer informasjon kontakt ansvarlig redaktør Anne Schäffer
Mobil: 91131125
e-post: anne@tegnerforbundet.no

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern