NUMER 104 2/2015.

Husker du "De tre røverne",Tomi Ungerers barnebok fra 60-tallet. Han hadde et stort jublende publikum helt til de oppdaget at han også tegnet politiske og erotiske tegninger. Da ble han svartelistet og emigrerte. Selv i dag er han ikke erklært stueren.

NUMER anmelder den store retrospektive utstillingen han nylig hadde i New York.

Professor Dora García ved Kunstakademiet i Oslo har laget utstilling om grensene mellom fiksjon og virkelighet i en hyllest til James Joyce.

NUMER har sett på fenomenet Tørst og tegning i København. Et nytt sosialt konsept der mennesker møtes for å tegne kroki sammen over et glass vin, eller tre. Inspirasjonen har de hentet fra Drink’n Draw i New York.

Et sikkert vårtegn er Bologna Children’s Book Fair. Ragnar Aalbu har tegnet NUMERs reisereportasje fra verdens største barnebokmesse.

I årevis har Norsk Spiritualist Forening holdt sine månedlige seanser på Bolteløkka skole. En kveld møtte tegnerne Siri Dokken og Eli Hovdenakk opp med skisseblokk og blyant.

Marit Victoria Wulff Andreassen har nettopp avsluttet stor utstilling i Stavanger. Trond Borgen anmelder utstillingen under tittelen Tegningens Begjær.

Cecilie Tyri Holt vil være redaktør for NUMERs to neste utgivelser i 2015. E-post: numer@tegnerforbundet.no

Mobil: 90793397

For mer informasjon om nr. 104 kontakt ansvarlig redaktør Anne Schäffer

Mobil: 91131125

e-post: aschaeff@online.no

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern