Numer 91

Les bl.a. om den første store egenproduserte tegneutstillingen noen sinne i Nasjonalmuseet, "Prisme".  Årets Tegnebiennale, med tittelen "Tegning som ytring". Møt tegneren Ane Mette Hol som fikk Statoil Art Award 2011.

2012 - ÅRET FOR TEGNING

NUMER - tidsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst er ute med årets første utgave nr. 91, i et år i strekens tegn.

Våren starter med den første store egenproduserte tegneutstillingen noensinne i Nasjonalmuseet, "Prisme". Numer har snakket med Gavin Jantjes, kuratoren bak utstillingen.

Årets Tegnebiennale, den 6. tar i bruk hele Kvadraturen i Oslo når den åpner i mai. Numer gir smakebiter av hva du kan vente deg på biennalen med tittelen "Tegning som ytring"

Arne Ekeland er mest kjent for sine store, fargesterke malerier der tematikken spenner fra dystopi til utopi, men han er like fremragende som tegner. Bli kjent med tegneren Ekeland i Nina Denney Ness dyptpløyende artikkel om et av hans ukjente verk.

Kunstsosiologen Dag Solhjell har skrevet en rekke hustavler for kunstlivet. Først ut er han med "Hustavle for kunstnere".

Tegneren Ane Mette Hol fikk Statoil Art Award 2011. Stig Andersen har snakket med prismottakeren om det å tegne tiden.

Les mer om tegning og illustrasjon i årets første utgave av NUMER. Som vanlig anmelder vi kunstbøker, bildebøker, tegneserier og grafiske romaner for barn og for voksne . Numer er i butikk fra uke 9.

Det første NUMER kom ut i 1917 som Tegnerforbundets årshefte og ble kalt Numer 1. Tidsskriftet lå nede fra 1921 til 1986, da det ble vekket til live igjen av Oscar Reynert Olsen og Hans Normann Dahl. De var redaktører fram til oktober 2010 da Anne Schäffer overtok som ansvarlig redaktør.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!