Numer 95

Vi ser på begrepet nyttig i forhold til kunst, vi spør hva er en original og hva er kopi i digitalderen. Olav Christopher Jenssen portretteres av Stig Andersen og Oda Bhar anmelder Leonard Rickhards siste utstilling og boken om hans kunst.

NUMER 95
Tidsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst

NUMER er på vei til postkasser, Narvesenkiosker, museer og gallerier, og til alle norske folkebibliotek.
Samtlige utgaver av NUMER i 2013 kan leses i det ganske land og er et bidrag til formidling av tegnekunst i alle fasetter, og til kritisk refleksjon rundt kunst:

Styreleder i UKS (Unge Kunstneres Samfund)  Marianne Hurum skriver at Kunst er like unyttig som å leve, i sin kommentar til debatten om elitisme i kunst Norge.  Hun setter spørsmålstegn ved begrepet nyttig i forhold til kunst.

I Elsa Beskows verden var nyttig et relevant begrep –  som familieforsørger med seks sønner og arbeidsbord i stuen. ”…i bøkene er pliktene alltid forbundet med lun hygge og samarbeid”, skriver Ingun Bøhn om en av 1900-tallets store klassikere.

Hva er en original og hva er kopi i digitalalderen? NUMER har snakket med ulike aktører i norsk kunstliv om hva som skjer med definisjonen original når tegning kan mangfoldiggjøres på samme måte som grafikk og fotografi.

Olav Christopher Jenssen, aktuell med utstillinger både i Norge og Museum of Modern Art (MOMA) i New York, portretteres av Stig Andersen.

Leonard Rickhard leker med sitt faste byggesett av elementer – som en skattkiste med mekano, skriver Oda Bhar i sin anmeldelse av Rickhards siste tegneutstilling og boken om hans kunst.

Palles lille røde er en personlig hyllest til Per Palle Storm (1910 – 1994), billedhuggeren og professoren som satte sitt avtrykk på Statens Kunstakademi gjennom 33 år.

Turid A. Eng gir ut Palles skissebok, med personlige kommentarer.

Rune Johan Andersson har anmeldt boka til Einar Økland; Norske malebøker. Malebøkene var en viktig del av norske tegneres attåtnæring. Økland har samlet historien mellom to permer. 14. mars inviterer NUMER til lanseringsfest der Økland og Andersson samtaler om boka.

Som vanlig anmelder vi utstillinger, bildebøker og tegneserier. Og Nils-Øivind Haagensen har skrevet et nytt dikt til NUMER 95.

God lesning!

For mer informasjon kontakt redaktør
Anne Schäffer

Mobil: 91131125
E-post: anne@tegnerforbundet.no

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine