Nytt Norsk Tidsskrift 3/2013

Les bl.a.: Er Dag Solstad en totalitær forfatter? Hvorfor sviktet beredskapen 22. juli?  Hva er galt med Holbergprisen? NNT inviterer også til debatt på Litteraturhuset 16. september!

Er Dag Solstad en totalitær forfatter?  Oddgeir Osland skriver om Solstads posisjon som offentlig intellektuell.

Hvorfor sviktet beredskapen 22. juli? Johan Christensen mener Gjørv- kommisjonen overser fundamentale problemer ved organiseringen av norsk forvaltning.

Hva er galt med Holbergprisen? Tore Wig viser hvordan priskomiteen systematisk overser hovedstrømninger innen samfunnsvitenskapene.

Ellers: Intervju med Bruno Latour, Anders G. Sveen og Einar Wigen om norske islamister, Lasse Pihlstrøm og Kaja Kristine Selmer om den genetiske revolusjonen. Kjetil Lundberg om trygdesmitte. Katrine v. Løken og Julian V. Johnsen svarer om likestillingspolitikk, sluttreplikker om europaforskning fra Fredrik Sejersted, Ulf Sverdrup og Anne Elizabeth Stie

Utgaven kan også leses i sin helhet på www.idunn.no

Universitetsforlaget og Nytt Norsk Tidsskrift inviterer til DEBATT OM DAG SOLSTAD OG FORFATTERROLLEN mandag 16. september kl. 19.00 på Litteraturhuset.

Hva slags ansvar har forfattere i samfunnsdebatten? Hva slags status bør deres ytringer ha i offentligheten? I “Dystopisk totalitarianisme” (NNT 3/ 2013) påpeker Oddgeir Osland at Dag Solstad i mange år har forsvart en form for totalitær tenkning. Samtidig er Solstad hyllet ikke bare som forfatter, men også som kritisk intellektuell. Hvorfor har Solstads ukritiske forhold til det autoritære møtt så liten motstand? Hva sier tilfellet Solstad om forholdet mellom litteratur og samfunnskritikk?

Innledning:
Oddgeir Osland

Kommentarer:
Tom Egil Hverven, Øystein Sørensen, Inger Østenstad

Møteleder:
Tore Rem, redaksjonsmedlem i Nytt Norsk Tidsskrift

For nærmere informasjon om innholdet, kontakt Andreas Carlsson (redaksjonssekretær), andreas.carlsson@universitetsforlaget.no, 922 85 764
For bestilling av anmeldereksemplar, kontakt Jelena Doublinskaia (markedskonsulent), Jelena.doublinskaia@universitetsforlaget.no, 480 03 031

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine