Nytt Norsk Tidsskrift 3 -2014

Nytt Norsk Tidsskrift fyller 30 år, trykker opp igjen fire viktige artikler og spør; hvor står disse debattene i dag? Ellers kan du lese om dansk historikerstrid, økonomifaget og dets kritikere, hva særmerker den norske grunnloven - og mye annet

Må historikere ta stilling til rett og galt? Tor Egil Førland gir et innblikk i dansk historikerstrid.

Har økonomene blitt bedre? Kalle Moene diskuterer økonomifaget og dets kritikere.

Hva særmerker den norske grunnloven? Tom Ginsburg sammenligner den med andre grunnlover.

Hvordan bygge institusjoner? Jon Elster tar et oppgjør med overambisiøse teorier om institusjonell design og presenterer sitt eget alternativ.

Nytt Norsk Tidsskrift fyller 30 år, og vi trykker opp igjen fire viktige artikler. Øyvind Østerud (1985) analyserer hvordan landene i den tredje verden ble brukt som «mobiliserende trumfkort» av europeiske venstreintellektuelle. Nils Gilje (1988) tar for seg «forholdet mellom sosialisme, liberalitet og demokrati» med ambisjon om å foreta «en ideologisk loftsrydding». Einar Lie (1996) beskriver Arbeiderpartiets evne og vilje til makt. Ole Berg og Charlotte Haug (1997) gir en overgripende analyse av helsevesenets floker. Hvor står disse debattene i dag? Vi presenterer ferske kommentarer fra Astri Suhrke og Eyolf Jul-Larsen, Tore Linné Eriksen, Morten Kinander, Silje Aambø Langvatn, Hege Skjeie, Nils August Andresen, Eli Feiring og Aina Schiøtz.

Ellers: Fredrik Sejersted og Cathrine Holst svarer Jon Elster, intervju med Charles Taylor, Dag Haug anmelder Fritt Ords humanoriarapport, Tarjei Skirbekk om venstresiden og økonomisk krise, John Erik Fossum om EU.

Utgaven kan også leses i sin helhet på www.idunn.no

Høstens arrangementer
I forlengelsen av jubileumsnummeret avholder vi tre arrangementer denne høsten. Det første arrangementet vil finne sted 15. september på Litteraturhuset.

For 17 år siden publiserte Ole Berg og Charlotte Haug en overgripende analyse av det norske helsevesenets problemer og floker, deres årsaker og håndtering. Står analysen seg fortsatt? Er helsevesenets floker de samme? Hva har endret seg? Nytt Norsk Tidsskrift og Tidsskrift for Den norske Legeforening inviterer til debatt med Ole Berg og Charlotte Haug, Eli Feiring, Aina Schiøtz, Torgeir Bruun Wyller og Paul Hellandsvik.

Sted: Litteraturhuset
Tid: 15. september kl. 18.00

Les mer her

For nærmere informasjon om innholdet i tidsskriftet, kontakt Andreas Carlsson (redaksjonssekretær), andreas.carlsson@universitetsforlaget.no, 922 85 764

For bestilling av anmeldereksemplar, kontakt Jelena Doublinskaia (markedskonsulent), Jelena.doublinskaia@universitetsforlaget.no, 480 03 031

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine