Objektiv#8 2013

Fokus: Romlighet. Vi har intervjuet en rekke kunstnere om deres tanker rundt hva romlighet betyr for dem. De korte intervjuene veksler med lengre essayer om romlighet.

Objektiv #8 fokuserer på romlighet, og i dag er kanskje behovet for et eget rom mer viktig enn noen gang. Rommet rundt oss endrer seg, mange fysiske rom forsvinner og den virtuelle verden er i ferd med å ta over. Vi har bruk for å stoppe opp og erfare rommet og tiden vi er i. Det å skulle skape sitt eget rom innenfor den visuelle kunstverdenen kan være en utfordring, og vi intervjuer en rekke kunstnere om deres tanker rundt hva romlighet betyr for dem. De korte intervjuene veksler med lengre essayer om romlighet.

Et kritisk aspekt av begrepet belyses blant annet i Erling Moestue Bugges essay om ruinrommet, som han skrev for oss i forlengelse av seminaret Fremtidsruiner på Lillehammer i vår. Sara Rundgren skriver om ulike kunstneres bruk av området rundt Hudson River i New York, og vi har bedt redaktørene av Wuxia om å skrive om filmrommets mulige fallitt. Som en hyllest til det alternative filmrommet har vi bedt Ingrid Eggen om å forevige Cinematekets rom på sitt vis. Og til bildegalleriet har vi bedt Arne Vinnem om å skape et bildeessay spesielt til Objektiv, i løpet av våren har han reist rundt i Skandinavia og sovet over på fem av våre utsalgssteder.

Av andre ting i dette nummeret har vi et intervju med Lucas Blaclock, en lengre omtale om japanske fotobøker av forlegger Gösta Flemming og Milena Høgsberg, sjefskurator ved Henie Onstad Kunstsenter, utdyper sitt forhold til fotografiet igjennom en samtale med kunstner og kurator Alex Klein som har rediget boken Words without pictures.

STEMMER nr. 2 2019 presenterer resultatet av årets tekstkonkurransen med tema «2084». Vi har også flere andre bidrag om klima og miljø i dette nummeret, våre faste spalter om språk og oversettelse og flere nye litterære stemmer. Blant annet hyller vi en kulturdronning - bibliotekar og skribent Marit Hallen (1962 – 2018).