Objektiv #9

Arkivkunst; hvordan arbeider ulike kunstnere med arkivet. En tendens innen samtids-kunsten tyder på at mange kunstnere arbeider med gammelt materiale. Gjennom bidrag fra flere kunstnere blir vi klokere på denne tendensen.

Vi bruker Arkivkunst som overskrift i dette nummeret for å se på hvordan ulike kunstnere arbeider med arkivet. Dette er ingen ny tendens innen samtidskunsten, men flere utstillinger og institusjonelle satsninger, både her og internasjonalt den seneste tiden, tyder på at mange kunstnere arbeider med gammelt materiale. Det kan være at mangelen på fysisk tilstedeværelse gjør at fotografiet kjennes fraværende, og at man derfor trekkes mot arkivet. Gjennom bidrag fra kunstnere som bl.a Haris Epaminonda, Helene Sommer, Emil Salto og Jumana Manna blir vi klokere på denne tendensen.

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern