Objektiv #9

Arkivkunst; hvordan arbeider ulike kunstnere med arkivet. En tendens innen samtids-kunsten tyder på at mange kunstnere arbeider med gammelt materiale. Gjennom bidrag fra flere kunstnere blir vi klokere på denne tendensen.

Vi bruker Arkivkunst som overskrift i dette nummeret for å se på hvordan ulike kunstnere arbeider med arkivet. Dette er ingen ny tendens innen samtidskunsten, men flere utstillinger og institusjonelle satsninger, både her og internasjonalt den seneste tiden, tyder på at mange kunstnere arbeider med gammelt materiale. Det kan være at mangelen på fysisk tilstedeværelse gjør at fotografiet kjennes fraværende, og at man derfor trekkes mot arkivet. Gjennom bidrag fra kunstnere som bl.a Haris Epaminonda, Helene Sommer, Emil Salto og Jumana Manna blir vi klokere på denne tendensen.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!