Objektiv #9

Arkivkunst; hvordan arbeider ulike kunstnere med arkivet. En tendens innen samtids-kunsten tyder på at mange kunstnere arbeider med gammelt materiale. Gjennom bidrag fra flere kunstnere blir vi klokere på denne tendensen.

Vi bruker Arkivkunst som overskrift i dette nummeret for å se på hvordan ulike kunstnere arbeider med arkivet. Dette er ingen ny tendens innen samtidskunsten, men flere utstillinger og institusjonelle satsninger, både her og internasjonalt den seneste tiden, tyder på at mange kunstnere arbeider med gammelt materiale. Det kan være at mangelen på fysisk tilstedeværelse gjør at fotografiet kjennes fraværende, og at man derfor trekkes mot arkivet. Gjennom bidrag fra kunstnere som bl.a Haris Epaminonda, Helene Sommer, Emil Salto og Jumana Manna blir vi klokere på denne tendensen.

Les bl.a..; Velkommen til Tromsø – KAI-konferanse 2018 -  Kongens Fortjenestemedalje x 2 -  Den kommunale digitale historien – KDRS som verktøy - Digital deponering i Trondheim kommune

Nyheter fra Eurozine

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern