Objektiv #9

Arkivkunst; hvordan arbeider ulike kunstnere med arkivet. En tendens innen samtids-kunsten tyder på at mange kunstnere arbeider med gammelt materiale. Gjennom bidrag fra flere kunstnere blir vi klokere på denne tendensen.

Vi bruker Arkivkunst som overskrift i dette nummeret for å se på hvordan ulike kunstnere arbeider med arkivet. Dette er ingen ny tendens innen samtidskunsten, men flere utstillinger og institusjonelle satsninger, både her og internasjonalt den seneste tiden, tyder på at mange kunstnere arbeider med gammelt materiale. Det kan være at mangelen på fysisk tilstedeværelse gjør at fotografiet kjennes fraværende, og at man derfor trekkes mot arkivet. Gjennom bidrag fra kunstnere som bl.a Haris Epaminonda, Helene Sommer, Emil Salto og Jumana Manna blir vi klokere på denne tendensen.

Frå målarkunst til måtehald: I den nye utgåva av Syn og Segn er det ein stor samtale med kunstnar Håkon Gullvåg, tekstar om overkvalifisering, Jemen, klimaverstingar, folkekyrkja og amerikanorsk. Og mykje meir.

Nyheter fra Eurozine