Prosa 2/20

Tema «Næringsvett». Det er et tema som brått oppleves som høyaktuelt: Smitteverntiltakene mot koronaviruset rammer nå både næringslivet generelt og kulturfrilansere spesielt, på en måte det var vanskelig å se for seg for bare noen uker siden.

I dette nummeret ser Bjørnar Magnussen nærmere på utviklingen og bruken av kunstig intelligens til oversettelser. Han spør hvordan dette vil påvirke oversetternes fremtid og kvaliteten på oversettelsene. Og hvordan skal vi egentlig formidle næringsvett i form av kunnskap om naturen og miljøengasjement til publikum?

Petra J. Helgesen intervjuer biologene og forfatterne Jessica Lönn-Stensrud og Anne Sverdrup-Thygeson.

I kritikksatsingen Folkelesnad skriver Guri Fjeldberg om den mest solgte og leste sakprosaen for barn. Hun mener å se at barnesakprosaen appellerer til følelser på en måte som minner om skjønnlitteratur. I samme satsning anmelder Gro Jørstad Nilsen den bestselgende kokeboken Fattig student av Instagrammatbloggeren Karen Elene Thorsen ved å teste de budsjettvennlige ukemenyene.

Yngve Ekern tar i bokessayet sitt en bredere tilnærming kokeboksjangeren, og finner at stadig flere bøker viser den samme tendensen: interesse for matvaner som er bærekraftige for både helsen, planeten og lommeboken.

I den fyldige kritikkseksjonen skiller særlig anmeldelsene til Øystein Noreng og Anne Karin Sæther seg ut.

Anmeldelsene tar for seg to bøker om en norsk oljebransje før koronaens tid. Aud Søyland, Eric Nævdal, Aage Borchgrevink og Kjell Magnus Økland skriver anmeldelser som viser spennet av hva næringsvett kan være – fra strikketradisjoner til skattepolitikk. Debatt: Sylo Taraku svarer på Sunnev Grans anmeldelse av boka Frihetskampen i islam.

Kommer i butikk 3. april og kan bestilles via Prosas nettsider alt nå.

God lesing!

Prosa #2 2021 inneheld to svært ulike tilnærmingar til TV-serien «Atlantic Crossing»s handsaming av historiske hendingar. Les også historia om Kopinors og NFFOs innsats for å styrke bokbransjen i fleire afrikanske land.

Marte Michelets essay er utsett igjen. Tema for årets andre nummer av Prosa er «grenseverdi», noko som viser til dei verdiladde vurderingane som ligg til grunn når grenser blir sette eller flytta, og til kva som kan oppstå når grenser blir kryssa.

Bok og Bibliotek er Norges største og eldste bibliotekfaglige tidsskrift. Vår dyktige og mangeårige redaktør går av med pensjon, og vi søker hans etterfølger.

Bladet tar opp temaer, trender og nyheter som angår bibliotek og bibliotekpolitikk - for eksempel nye arbeidsformer, teknologi, litteratur- og kulturformidling og bibliotekforskning.

Søknadsfrist: 26. mars - Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.