Prosa 4/2014

Sakprosa er også kunst. Kunstbegrepet i litteraturen, i innkjøpsordningen, i kunsthistorieskrivingen og i samtalene vi fører, er en rød linje i høstens første utgave av Prosa.

Prosa er Norges største litteraturtidsskrift og gis ut av Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening.

En radikal 50-åring kan feire jubileum. Pax forlag  kom til verden i 1964. Historiker og professor Hans Fredrik Dahl ser tilbake på forlagets virksomhet i de første årene, og i essayet  «Pax, prosa og politikk» går han langt i å hevde at  Pax-språket ble normdannende.  «Kan man tenke seg at et forlag, ledet av en redaksjon, kan påvirke skrivemåten gjennom en hel generasjon?», spør Dahl.
Pax ble samlingssted for en bred bevegelse. «Noen vil også etterlyse kvinnene», skriver Dahl, og forklarer den mannlige dominansen i de første årene i Pax forlag med «dette var jo før venstresiden ble feministisk».

Sjangeroverskridelser  er et annet sentralt tema i Prosa 4.14. Det subjektive sniker seg også inn på sakprosafeltet, og flere av bokomtalene omhandler dette. I antologienOm å utfordre vanen. Samtaler om litterær sakprosahar redaktørene Norunn Askeland og Eva Maagerø intervjuet 13 forfattere om subjektivitet og jegets plass i sakprosaen. AntologienSignatur. Nye norske stemmer,redigert av Knut Olav Åmås, anmeldes også. I følge anmelderen er det den mest personlig pregede prosaen som kommer best ut.

Litteratur er også en del av den offentlige kunstpolitikken, og uavhengig av forterpede sjangerdiskusjoner har vi råd til å sikre norske forfattere tryggere rammevilkår en gang for alle, skriver redaktør Sindre Hovdenakk i sin leder «Sakprosa er også kunst». Han etterlyser en utvidet innkjøpsordning for sakprosa og en mer rettferdig fordeling av de offentlige stipendordningene forfattergruppene imellom.

Kontaktinfo:
Prosa, redaktør Sindre Hovdenakk, epost:  sindho@online.no, 91610297

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine