Prosa #5 2020

Tema for årets femte utgave er fagfornyelsen. Fokus ligger på tverrfaglige temaer i de nye læreplanene som ble tatt i bruk i høst, og på hvordan digitalisert undervisning påvirker lærer og elev. Mange interessante perspektiver åpner seg når man ser nærmere på hvordan de ulike temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling krysser hverandre.

I dette nummeret kan du lese Jørgen Moltubaks essay om undervisning i digitaliseringens tid, som blant annet peker på det paradoksale i vektleggingen av individuell prestasjon når samarbeid alltid har vært så avgjørende for å lykkes. Øystein Jetne ser på fire nye læreverk i norsk for Vg1, mens Kristian Bjørkdahl undersøker hvordan temaet bærekraftig utvikling legges fram i ulike læreverk, og hevder at referansen til et enhetlig «vi, mennesker» dekker over reell ulikhet og konflikt. Aasne Jordheim skriver om den kritiske refleksjonens paradoks, og spør hva som skjer når kritiske spørsmål rokker ved elevenes verdensbilde og identitet. Og i bokessayet «Mytenes Jens» leser Heming H. Gujord Kaja Schjerven Mollerins antologi om Jens Bjørneboe i lys av erfaringene fra #metoo, og blir skamfull i gjensynet med Jonas.

I kritikkseksjonen skriver Ida Carine Longva om å lære å lære bort livsmestring i anmeldelsen av Audun Myskja og Camilla Fikse (red.): Perspektiver på livsmestring i skolen. Espen Ytreberg anmelder Johan L. Tønnesson og Marte Blikstad-Balas’ Inn i sakens prosaElin Lindberg skriver om Jørgen MoltubakImprovisasjon i klasserommet, mens Anne Merethe K. Prinos leser Gaute BrochmannDe digitale prøvekaninene og Bjørn GabrielsenSkjermslaver. Avslutningsvis hevder Eric Nævdal at Per Espen Stoknes’ Grønn vekst representerer en distraksjon fra nødvendige tiltak i klimapolitikken.

I tillegg inneholder Prosa 5/20 intervju med debutant Ulrik EriksenHilde Sandviks refleksjoner rundt Claes ArvidssonSöta bror, og debattinnlegg fra Erik Martiniussen.

God lesning!

FØLG PROSA DIGITALT: