Prosopopeia 4/14

Dekadanse er temaet i denne utgaven og utforsker den eldgamle og likevel relevante forestillingen om dekadansen, om sivilisasjonens forfall og menneskets evige avsporing.

Kaliane Ung, stipendiat ved New York University har bidratt med teksten “Mechanical affections” hvor hun utforsker dekadanselitteraturens bruk av dukker, mens dekadansenestor Per Buvik har foretatt en dyptpløyende utforskning av biblioteket og lesningen innad i Huysmans’ À rebours. Fra nordiskstipendiatene Silje Warberg og Andreas Lødemel har vi fått tekster om Garborg og Hamsun, i tillegg til tverrfaglige bidrag som kobler dekadansen med henholdsvis politisk teori og psykologi. Nummeret byr også på dikt, filmanmeldelser fra BIFF og flere bidrag fra medlemmer av Prosopopeia-redaksjonen. God lesning!

Prosopopeia er et litterært tidsskrift utgitt av studentene tilknyttet Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier ved Universitetet i Bergen. Siden 1993 har tidsskriftet hatt som målsetting å skape debatt i de akademiske og intellektuelle miljøene.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!