Prosopopeia 4/14

Dekadanse er temaet i denne utgaven og utforsker den eldgamle og likevel relevante forestillingen om dekadansen, om sivilisasjonens forfall og menneskets evige avsporing.

Kaliane Ung, stipendiat ved New York University har bidratt med teksten “Mechanical affections” hvor hun utforsker dekadanselitteraturens bruk av dukker, mens dekadansenestor Per Buvik har foretatt en dyptpløyende utforskning av biblioteket og lesningen innad i Huysmans’ À rebours. Fra nordiskstipendiatene Silje Warberg og Andreas Lødemel har vi fått tekster om Garborg og Hamsun, i tillegg til tverrfaglige bidrag som kobler dekadansen med henholdsvis politisk teori og psykologi. Nummeret byr også på dikt, filmanmeldelser fra BIFF og flere bidrag fra medlemmer av Prosopopeia-redaksjonen. God lesning!

Prosopopeia er et litterært tidsskrift utgitt av studentene tilknyttet Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier ved Universitetet i Bergen. Siden 1993 har tidsskriftet hatt som målsetting å skape debatt i de akademiske og intellektuelle miljøene.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.