Prosopopeia 4/14

Dekadanse er temaet i denne utgaven og utforsker den eldgamle og likevel relevante forestillingen om dekadansen, om sivilisasjonens forfall og menneskets evige avsporing.

Kaliane Ung, stipendiat ved New York University har bidratt med teksten “Mechanical affections” hvor hun utforsker dekadanselitteraturens bruk av dukker, mens dekadansenestor Per Buvik har foretatt en dyptpløyende utforskning av biblioteket og lesningen innad i Huysmans’ À rebours. Fra nordiskstipendiatene Silje Warberg og Andreas Lødemel har vi fått tekster om Garborg og Hamsun, i tillegg til tverrfaglige bidrag som kobler dekadansen med henholdsvis politisk teori og psykologi. Nummeret byr også på dikt, filmanmeldelser fra BIFF og flere bidrag fra medlemmer av Prosopopeia-redaksjonen. God lesning!

Prosopopeia er et litterært tidsskrift utgitt av studentene tilknyttet Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier ved Universitetet i Bergen. Siden 1993 har tidsskriftet hatt som målsetting å skape debatt i de akademiske og intellektuelle miljøene.

Ekstremisme, folkemusikk, død og odelsrett: I den nye utgåva av Syn og Segn er det temasider om døden, samtale med komponist og folkemusikar Anne Hytta, tekstar om odelsrett, farskjærleik og arven etter Sovjetunionen.

Nyheter fra Eurozine

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern