Rødt! Ekstranummer

Som vanlig kommer tidsskriftet Rødt! med et ekstranummer til St. Hans. Det er et temanummer om BRICS-landa der Tore Linne Eriksen er temanummerredaktør.

Innhold

Leder: Kampen fortsetter!

Vijaya Prashad: Fremveksten av BRICS. Nyliberalisme med Sør-kjennetegn

Samir Amin: Kina: Det oppstigande landet

Einar Braathen: Brasil – en skygge av en stormakt i kamp med seg selv

Matheus Gringo De Assunção: MST 30 år: Kampen for jord under den nyliberale kapitalismen

Baruthi Amisi: Kappløpet om Afrika

Bokomtaler:

Torkjell Leira: Brasil. Kjempen våkner. Omtale av Celina Sørbøe

3 bøker: ’Fra Marikana til Mandela’ , omtaler av Tore Linné Eriksen, - John S. Saul og Patrick Bond:

South Africa. The present as history

Peter Alexander m.fl.: Marikana. A view from the mountain and a case to answer

John S. Saul: A flawed freedom. Rethinking Southern African liberation

Tore Linné Eriksen: Mist ikke lenkene!

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.