Rus & Samfunn 2/2016

Les bl.a. om resultatene av studier om barn som pårørende, familietilbudet i Bergen, arbeidet med akutte rusforgiftninger og avkriminalisering av narkotikabrukerne i Portugal.

I Rus & Samfunn nr. 2-2016 kan man lese om resultatene av studier om barn som pårørende i helsesektoren og helseforetakenes implementering og oppfølging av Helsepersonelloven § 10a som ga alt helsepersonell plikt til å ivareta mindreårige barn som er pårørende (2010), og Spesialisthelsetjenesteloven § 3–7a som pålegger alle tiltak innen spesialisthelsetjenesten å ha barneansvarlig personell (2010).

Les også om familietilbudet i Bergen, legevaktens arbeid med akutte rusforgiftninger og avkriminalisering av narkotikabrukerne i Portugal, militariseringen av narkotikabekjempelsen Honduras og rusa nordmenn strandet i Thailand. Vår fagprofil er Aase Sundfær.

Innhold

3 Leder

4 En rapport av betydning

7 Familieambulatoriet

10 Erlik er lik verdighet

12 Kort sagt

13 Tilsvar fra barneombudet

15 Innhogg: Hva skjer i Norge?

16 En vanlig helg på legevakten

19 På kjøret i Thailand

20 Fagprofil: Aase Sundfær

24 Forskning i farta

25 Erfaringer fra et multisenterstudie

26 Å vokse opp med rusa foreldre

30 Barn som pårørende: Ledelse og implementering

33Lov i praksis: Helsevesenets oppfølging av pasienters barn

38 5 om barn som pårørende i rusfamilier

40 Våld i kokainhandelns fotspår

44 Innfall: Politikk og sånn

45 Portugals narkotikapolitikk: Ny internasjonal modell?

Temanummer om iransk film med Sara R. Yazdani og regissør Kaveh Tehrani som gjesteredaktører. Kurator Övül Ö. Durmusoglu skriver om Forough Farrokhzads «The House is Black» (1964), filmforsker Annie Fee diskuterer hvorfor Jafar Panahis «Taxi Teheran» (2015) ikke er en art-house film.

Nyheter fra Eurozine

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern