Rus &Samfunn 3-2015

I et samfunn der du har blitt fortalt at du har all verdens muligheter og at det er bare opp til deg selv å gripe dem, er det gode vilkår for at gap mellom forventninger og realistiske muligheter oppstår.

I et slikt samfunn kan i tillegg det å oppleve at du ikke klarer å gripe de tilsynelatende uendelige mulighetene eller realisere dine drømmer, tolkes som svakheter ved deg selv – du er ikke flink nok, arbeider ikke hardt nok, er ikke pen eller sterk nok, skriver ungdomsforsker Christer Hyggen.

Les mer om ungdommen i dag, ruspolitikk og mye annet fra rusfeltet i siste nummer av Rus & Samfunn, nr. 3- 2015.

Innhold

3 Leder

4 Manglende rusoppfølging ved BUP

7 Metadon på det illegale markedet

9 Kroken på døren for substitusjonsbehandling i utlandet?

11 Kort sagt

12 Fagfelt kritisk til retningslinjeutkast

15 Vil synliggjøre kunnskapsgrunnlaget bedre

16 En selvskadende politikk

20 Brukerstyring: Utopi eller praktisk mulig?

23 Innhogg: Marknadslogik och kontrollstyrning stör vården

24 Fagprofil: Guro Ødegård

28 Forskning i farta

29 Versjon 2.0

30 Et hav av muligheter?

33 Ungdom og rusbruk i endring

36 The kids are all right!

39 Unge ranere med narkotikagjeld

41 Riverside

43 Fem om skolens forebyggende arbeid mot rus

45 Innfall: Millennium-generasjonen

46 Hyllet av fagfeltet

48 Bok: Unntaket som ble regelen

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern