Rus & Samfunn 4-16

I Rus & Samfunn  løftes blikket mot internasjonal narkotikapolitikk og FNs toppmøte i New York i april.

- Alla blev lite nöjda och lite missnöjda, som man kan förvänta sig av en politisk deklaration som enhetligt ska godkännas av ett par hundratal länder. UNGASS 2016 kommer knappast få konkreta följder för de nordiska länderna, men mötet visade att det finns nyanser i ländernas perspektiv på narkotikafrågor, skriver Julius von Wright, redaktør i popNAD.

Kenneth Arctander Johansen er vår gjest i fagprofilen, og rusfeltet gjør opprør mot regjeringens hepatitt strategi.

Innhold

3 Leder

4 Nytt håp for Rus & Samfunn

7 Mener FHI ikke holder løftene

10 Sterk kritikk mot hepatitt-strategi

12 Kort sagt

13 Rusenhet i fengsel satt på vent

16 Hvorfor fortsetter de med «stoff»?

18 Høypotent rusmiddelmarked i Europa

21 Innhogg: Det postfaktuelle samfund

22 Fagprofil: Kenneth Arctander Johansen

26 Forskning i farta

27 Internasjonal narkotikapolitikk

28 Observasjoner og tanker rundt UNGASS

31 Regulerende vindkast fra Mexico

33 Forventninger om et narkotikapolitisk «turning point»

38 Olika nordiskt fokus i den globala narkotikapolitiken

40 Fem om UNGASS 2016

42 Innfall: Uteliv, rus og politikk

43 Et tilbakeblikk på en idealist og realist

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern