Rus & Samfunn 4-2015

Rusomsorgen behøver et virkelig løft, mener Anlov Mathiesen. Bent Høie er gjest i tidsskriftet og du kan blant mange andre saker lese om narkotikasituasjonen i Europa

- Rusomsorgen ligger så langt bak andre helsefelt at vi behøver et virkelig løft, som innebærer investeringer i en helt annen størrelsesorden. Endringer krever politisk vilje. Jeg tror både regjeringen og de fleste organisasjoner på feltet er enige i at feltet står langt nede på listen over prioriterte helsefelt, for ikke å si aller nederst, skriver Anlov Mathiesen, Ruspolitisk tenketank Føniks, om regjeringens rammevilkår for opptrappingsplan i rusfeltet i siste nummer av Rus & Samfunn.

Statsråd Bent Høie er vår gjest og i tidsskriftet kan man blant annet lese om narkotikasituasjonen i Europa, overdoseproblematikk og mer om rusfeltets syn på  kommende opptrappingsplan.

Innhold

3 Leder

4 Et felt i endring

7 En av tre narkotikadøde hadde tilknytning til arbeidslivet

9 Unge nordafrikanere borte fra Bergen

12 Internasjonal overdosekonferanse

14Faglig påfyll i Bergen

17 Kort sagt

18 På dagsorden: Barns rettigheter!

22 Politisk overstyrt rusforskning?

25 Innhogg: Bortvist

26 Fagprofil: Bent Høie

30 Forskning i farta

31 Forventninger

32 Rapport fra dialogmøtet

35 Hva er utgangspunktet - hva bør være målene?

38 På tide å satse

41 Rusfeltet får 2,4 milliarder

45 Enquête: Fem om ny opptrappingsplan for rusfeltet

44 Ti år med Sprøyterommet

47 Innfall: Å være rik er for jævlig

48 Bok: Konkurrerende kunnskapssyn

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern