Rus & Samfunn 4-2015

Rusomsorgen behøver et virkelig løft, mener Anlov Mathiesen. Bent Høie er gjest i tidsskriftet og du kan blant mange andre saker lese om narkotikasituasjonen i Europa

- Rusomsorgen ligger så langt bak andre helsefelt at vi behøver et virkelig løft, som innebærer investeringer i en helt annen størrelsesorden. Endringer krever politisk vilje. Jeg tror både regjeringen og de fleste organisasjoner på feltet er enige i at feltet står langt nede på listen over prioriterte helsefelt, for ikke å si aller nederst, skriver Anlov Mathiesen, Ruspolitisk tenketank Føniks, om regjeringens rammevilkår for opptrappingsplan i rusfeltet i siste nummer av Rus & Samfunn.

Statsråd Bent Høie er vår gjest og i tidsskriftet kan man blant annet lese om narkotikasituasjonen i Europa, overdoseproblematikk og mer om rusfeltets syn på  kommende opptrappingsplan.

Innhold

3 Leder

4 Et felt i endring

7 En av tre narkotikadøde hadde tilknytning til arbeidslivet

9 Unge nordafrikanere borte fra Bergen

12 Internasjonal overdosekonferanse

14Faglig påfyll i Bergen

17 Kort sagt

18 På dagsorden: Barns rettigheter!

22 Politisk overstyrt rusforskning?

25 Innhogg: Bortvist

26 Fagprofil: Bent Høie

30 Forskning i farta

31 Forventninger

32 Rapport fra dialogmøtet

35 Hva er utgangspunktet - hva bør være målene?

38 På tide å satse

41 Rusfeltet får 2,4 milliarder

45 Enquête: Fem om ny opptrappingsplan for rusfeltet

44 Ti år med Sprøyterommet

47 Innfall: Å være rik er for jævlig

48 Bok: Konkurrerende kunnskapssyn

Temanummer om iransk film med Sara R. Yazdani og regissør Kaveh Tehrani som gjesteredaktører. Kurator Övül Ö. Durmusoglu skriver om Forough Farrokhzads «The House is Black» (1964), filmforsker Annie Fee diskuterer hvorfor Jafar Panahis «Taxi Teheran» (2015) ikke er en art-house film.

Nyheter fra Eurozine

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern