Rus & Samfunn 4-2015

Rusomsorgen behøver et virkelig løft, mener Anlov Mathiesen. Bent Høie er gjest i tidsskriftet og du kan blant mange andre saker lese om narkotikasituasjonen i Europa

- Rusomsorgen ligger så langt bak andre helsefelt at vi behøver et virkelig løft, som innebærer investeringer i en helt annen størrelsesorden. Endringer krever politisk vilje. Jeg tror både regjeringen og de fleste organisasjoner på feltet er enige i at feltet står langt nede på listen over prioriterte helsefelt, for ikke å si aller nederst, skriver Anlov Mathiesen, Ruspolitisk tenketank Føniks, om regjeringens rammevilkår for opptrappingsplan i rusfeltet i siste nummer av Rus & Samfunn.

Statsråd Bent Høie er vår gjest og i tidsskriftet kan man blant annet lese om narkotikasituasjonen i Europa, overdoseproblematikk og mer om rusfeltets syn på  kommende opptrappingsplan.

Innhold

3 Leder

4 Et felt i endring

7 En av tre narkotikadøde hadde tilknytning til arbeidslivet

9 Unge nordafrikanere borte fra Bergen

12 Internasjonal overdosekonferanse

14Faglig påfyll i Bergen

17 Kort sagt

18 På dagsorden: Barns rettigheter!

22 Politisk overstyrt rusforskning?

25 Innhogg: Bortvist

26 Fagprofil: Bent Høie

30 Forskning i farta

31 Forventninger

32 Rapport fra dialogmøtet

35 Hva er utgangspunktet - hva bør være målene?

38 På tide å satse

41 Rusfeltet får 2,4 milliarder

45 Enquête: Fem om ny opptrappingsplan for rusfeltet

44 Ti år med Sprøyterommet

47 Innfall: Å være rik er for jævlig

48 Bok: Konkurrerende kunnskapssyn

Frå målarkunst til måtehald: I den nye utgåva av Syn og Segn er det ein stor samtale med kunstnar Håkon Gullvåg, tekstar om overkvalifisering, Jemen, klimaverstingar, folkekyrkja og amerikanorsk. Og mykje meir.

Nyheter fra Eurozine