Rus & Samfunn 4-2015

Rusomsorgen behøver et virkelig løft, mener Anlov Mathiesen. Bent Høie er gjest i tidsskriftet og du kan blant mange andre saker lese om narkotikasituasjonen i Europa

- Rusomsorgen ligger så langt bak andre helsefelt at vi behøver et virkelig løft, som innebærer investeringer i en helt annen størrelsesorden. Endringer krever politisk vilje. Jeg tror både regjeringen og de fleste organisasjoner på feltet er enige i at feltet står langt nede på listen over prioriterte helsefelt, for ikke å si aller nederst, skriver Anlov Mathiesen, Ruspolitisk tenketank Føniks, om regjeringens rammevilkår for opptrappingsplan i rusfeltet i siste nummer av Rus & Samfunn.

Statsråd Bent Høie er vår gjest og i tidsskriftet kan man blant annet lese om narkotikasituasjonen i Europa, overdoseproblematikk og mer om rusfeltets syn på  kommende opptrappingsplan.

Innhold

3 Leder

4 Et felt i endring

7 En av tre narkotikadøde hadde tilknytning til arbeidslivet

9 Unge nordafrikanere borte fra Bergen

12 Internasjonal overdosekonferanse

14Faglig påfyll i Bergen

17 Kort sagt

18 På dagsorden: Barns rettigheter!

22 Politisk overstyrt rusforskning?

25 Innhogg: Bortvist

26 Fagprofil: Bent Høie

30 Forskning i farta

31 Forventninger

32 Rapport fra dialogmøtet

35 Hva er utgangspunktet - hva bør være målene?

38 På tide å satse

41 Rusfeltet får 2,4 milliarder

45 Enquête: Fem om ny opptrappingsplan for rusfeltet

44 Ti år med Sprøyterommet

47 Innfall: Å være rik er for jævlig

48 Bok: Konkurrerende kunnskapssyn

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!