Rus & Samfunn nr. 5-2016

R&S løfter og drøfter siste års fagutvikling og endring i rusfeltet. Har økt klinisk og biologisk forståelse av rusproblematikk, diagnosekultur og rus som bindestreksproblem til psykiske lidelser ført til de endringene vi kanskje ser konturene av? Og hva skjer med tverrfagligheten i TSB?

– Jeg har gjennom mitt arbeid i Fagrådet innen rusfeltet og ved Bergensklinikkene sett signaler på at rusfeltet er i ferd med å bli den tapende part innen spesialisthelsetjenesten, sier direktør ved Bergensklinikkene, Erling Pedersen til Rus & Samfunn.

Fagrådet – Rusfeltets hovedorgan, feiret 25 års jubileum og sekretariatsleder, Jan Gunnar Skoftedal, er vår gjest i Fagprofilen.

Innhold

3 Leder

4 HCV kan bekjempes

9 Fokus på overdoser

11 Fra behandlingspessimisme til recoveryoptimisme?

14 Kort sagt

15 Behov for justering av behandlingskapasiteten?

17Pakkeforløpet må starte og slutte i kommunen

20 Uteseksjonen

23 Innhogg: Folkeopplysning

24 Fagprofil: Jan Gunnar Skoftedal

28 Forskning i farta

29 Makt i rusfeltet

30Bindestrekslidelse – til det beste for rusfaget?

33 Forvaltningsmakt og kunnskapsproduksjon

36 Frie forskere eller maktens lakeier?

41 Enquête: 5 om perspektivet i rusfeltet

43 Innfall: Pimping poverty

44 Fagrådet – tre dager til ende

46 Internasjonalt brukertreff i Oslo

48 Historisk atlas over Oslos rusmiljøer

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.