Samtiden 1 - 2014

Flyktningebarn som forsvinner, funksjons-hemning og identitet, å være pen og seksuelt attraktiv diskvalifiserer ikke kvinnen fra å være et autentisk menneske

Samtiden 1- 2014: Nytt nummer ute nå!

Katia Wagner: På egen hånd. Om barn som forsvinner: Tusenvis av flyktningbarn og -ungdommer som kommer alene til Norge, Sverige og det øvrige Europa, forsvinner uten at noen stat er villig til å ta ansvar. De registreres som forsvunne, men det er aldri noen som leter etter dem.

Jan Grue: Funksjonshemning og identitet: Jeg visste at Berkeley var et viktig arnested for moderne funksjonshemningsbevegelse, altså for forståelsen av funksjonshemning som en vesentlig identitetsbærende kategori på linje med seksuell legning eller etnisitet

Nina Grünfeld: Supersant. Den iscenesatte sannheten i personlig dokumentarfilm: En slags undrende og skeptisk stillhet har bredt seg i lokalet. Er det lov? Kan man iscenesette i en dokumentar?

Anne Bitsch: «Kom og ta meg» – om kåtskap, kropp og skamløs sex: Å være pen og seksuelt attraktiv diskvalifiserer ikke kvinnen fra å være et autentisk menneske med et gnistrende intellekt

Claus Halberg: Kjønn på hjernen. Historien om en gjenstridig pseudovitenskapelig hypotese: Er det bare vitenskapsjournalistene som kan lastes for at de enerverende Mars- og- Venus-klisjéene til stadighet får nevrologiske vinger?

Cathrine Sandnes: Vigdis Hjorth: Det politiske er personlig: Mens de fleste av oss gjerne gjør vårt beste for å fremstå som litt smartere enn vi faktisk er, gjør Vigdis Hjorth sitt beste for å få oss til å tro at hun er mye dummere enn hun ser ut.

Jesús Alcala: Ord er handling. Norge og Tyskland etter terroren: Norge og Tyskland. To land rammet av terrorvold. På hver sin kant stiller de det samme grunnspørsmålet: Hvordan ble det mulig?

Ketil Raknes: Det motvillige innvandrerlandet: USA har aldri vært spesielt glad i innvandrere. Historien om innvandringen til USA er også en historie om sterke etniske konflikter og massiv motstand mot de nyankomne.

Tore Linné Eriksen: Mandela – frigjøringsbevegelsens mann: Historien om Nelson Mandela er en fortelling om et enestående menneskes betydning både for sitt eget land og verdenshistorien. Men ved hans bortgang er det også mange som har interesse avå forfalske historien. Hvorfor skjer det, og hvem tjener på det?

I det nye temanummeret av Form Akademisk  publiserer vi utvalgte fagfellevurderte artikler utviklet fra paper presentert på The 3rd International Conference for Design Education Researchers - DRS/CUMULUS learnxdesign conference holdt i Chicago  28. - 30. juni 2015.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset