Samtiden 2 - 2012

Om det i blant har hersket tvil om hva vi gjør i Afghanistan, og hvorfor vi er der, har vi alltid kunnet spørre Espen Barth Eide, skriver Frode Helmich Pedersen. Les også: There is no such thing as ‘nice soldiers’!, Israel fra innsiden - og mer!

Frode Helmich Pedersen: Espen Barth Eide eller kunsten å selge en krig

Om det i blant har hersket tvil om hva vi gjør i Afghanistan, og hvorfor vi er der, har vi alltid kunnet spørre Espen Barth Eide, skriver Frode Helmich Pedersen. En gjennomgang av forsvarsministerens ulike posisjoner de siste ti årene viser en mann som til enhver tid har talt krigens sak – og nesten umerkelig endret retorikk og fokus.

Les også:

Asle Toje: Norges trilemma: Lite land i en multipolar verden

Hanne Eggen Røislien: There is no such thing as ‘nice soldiers’!

Karin Abraham: Israel fra innsiden

Mark Jay Mirsky: Ruth Maier – En av oss

Kåre Bulie: Liv på lerretet. Et møte med Olav Christopher Jenssen

Hans Petter Graver: Hvem bestemmer over loven? Hvordan rettsliggjøringen av samfunnet gjør jussen mektigere på bekostning av politikken

Stein Stugu: En hang til det autoritære

Øyvind Ihlen: For bedrift og fedreland

Nummer 1 2019, har artikler om sosial reproduksjon, sjukehuskamp og pensjon, abortdebatt og et reisebrev fra markeringen av 100-årsdagen for mordet på Rosa Luxemburg i Berlin.

Nyheter fra Eurozine