Samtiden #2 2014

Les. bl.a. Det norske hus: Vi bygger våre hus fort, billig og dårlig. Det er et tegn på at det ikke står så bra til med oss heller. Kunnskapssamfunn og samfunnskunnskap. Om sjøuhyrer, runebommer og fornuftens historie

Lena Lindgren: “Det norske hus”: Vi bygger våre hus fort, billig og dårlig. Det er et tegn på at det ikke står så bra til med oss heller.

Erling Sandmo: “Kunnskapssamfunn og samfunnskunnskap. Om sjøuhyrer, runebommer og fornuftens historie”: «Kunnskapssamfunnet» er en drøm om en tid der kunnskap og samfunn føyes sammen til en høyere enhet, men historisk sett har de vært to sider av samme sak.

Dag Solstad: “En svanesang”: “Jeg er tross alt 73 år, og bare sangen er dyp og skjønn nok, synger jeg gjerne min svanesang. Men før jeg selv kommer til orde, må jeg gi ordet til noen andre, til noen av mine anmeldere, som har satt meg i denne noe spesielle situasjonen.”

Kåre Bulie: “Skandinavisk vandalisme. Et intervju med Matias Faldbakken": Matias Faldbakken (40) var flink til å tegne, og holdt ikke ut tanken på fast arbeid. Han la sammen to og to, og endte som en av Norges mest suksessrike kunstnere internasjonalt noensinne.

Chimamanda Ngozi Adichie: “Derfor bør alle være feminister”: “Deretter fortalte en nigeriansk kvinne meg, en akademiker, at feminisme ikke er en del av vår kultur. Feminisme «var ikke Afrika». Ifølge henne var grunnen til at jeg kalte meg feminist at jeg var blitt ødelagt av vestlige bøker.”

Johanne Sundby: «Kan jeg få snakke med dagens morder?»: Jo mer restriktiv abortloven er, desto større andel av abortene er det som er seinaborter og farlige aborter.

Olivier Roy: “Kristendom og islam”: Det finnes ikke lenger en politisk islam, men islam i politikken.

Sigurd Falkenberg Mikkelsen: “Demokratiske drømmer, politiske virkeligheter”: Alle landene langs den sør-østlige Middelhavskysten kastet sine herskere for tre år siden. Deretter ble alt mye vanskeligere.

Åsne Seierstad: “Å bygge en stat”: Av landene i Nord-Afrika som gjennomlevde den arabiske våren i 2011, har Libya vært gjennom størst omveltninger. Under Gaddafis regime var det diktatoren selv som trakk i trådene. Da han falt – raknet alt. Libyerne står overfor en formidabel oppgave: Å bygge en helt ny stat.

Espen Stueland: “Tid for handling. Om pensjonsfondets brudd på Grunnlovens § 110b”: Pensjonsfondet skal sikre at petroleumsformuen kommer «framtidige generasjoner til gode». Det forhindrer dem ikke fra å investere i selskaper som bidrar tungt til klimaforandringene.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!