Samtiden #3 2013

Les. bl.a.: Khalida Popal; truet på livet i Afghanistan, tar nå et kraftfullt oppgjør med behandlingen av asylsøkere i Norge. Seriemorderen fra terapirommet - historien om Sture Bergwall, kjent som masse-morderen Thomas Quick, frikjent for alle drap

Samtiden 3-2013 – i salg nå!

Anders Sømme Hammer og Khalida Popal: Uten beskyttelse: Som kaptein på det aller første Aghanske landslaget i fotball for kvinner ble Khalida truet på livet og søkte beskyttelse i Norge. Her opplevde hun å bli trakassert og behandlet som en kriminell på asylmottakene. I dette nummeret av Samtiden tar hun et kraftfullt oppgjør med behandlingen av asylsøkere.

Jesús Alcalá: Seriemorderen fra terapirommet. Fra Sture Bergwall til Thomas Quick og tilbake igjen: Historien om hvordan Sture Bergwall ble kjent som massemorderen Thomas Quick, og frikjent for samtlige drap. I Sverige snakker man om saken som en skandale i rettsvesen og helsevesen.

Karl Ove Knausgård: Dit ut der fortellingene ikke når: Yrket litterær redaktør utøves i en slags skygge, det som forfatternavnet kaster. Noen få redaktører har trådt ut av skyggen, og de er nesten like beryktede som berømte, for de to størrelsene, «redaktør» og «berømt» er en slags selvmotsigelse, noe egentlig uforenlig.

Qandeel Siddique: Dronekrigen:Av alle krigens onder blir droner gjerne framstilt som det mest effektive og presise våpenet. Men det er lite som tyder på at de vil vinne fram i kampen mot terror.

Inger Skjelsbæk: «It’s not small talk material» – om krig, fred, vold, og forskning: Man kan verken være tilskuer eller deltaker når man forsker på menneskelig ondskap. Man må være begge deler. Som forskere er vi sjeldent forberedt på denne smerten og ubehaget

Mazdak Shafieian: Et stadig voksende verdenskart: “Det var onde år, vonde år. Det var blodets år og dødens år”. Slik starter denne skildringen om et barn i en krigsrammet landsby i Iran.

Hilde Widerøe Wibe og Anne Grethe Solberg: Kvinner. Makt. Ledelse.: Siden det er langt flere menn som jobber heltid, er også rekrutteringsgrunnlaget til lederstillinger større blant menn

Arne Jon Isachsen: Sikker som banken: Det er bedre å regulere strukturen i bank- og finansvesen enn å regulere atferden til aktørene

Jan Arild Snoen: Blues for de blåblå: Høyres strategi foran dette valget dreier seg ikke så mye om at Høyre skal vinne, som at Arbeiderpartiet skal tape

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine