STEMMER 1/15

Eg trur ikkje me forstå tida me lever i betre ved å drukna i den, sier Terje Nordby i intervju med STEMMER nr. 1/2015. Myter og fortellinger er tema for dette nummeret av STEMMER.

Vi presenterer flere tekster som nettopp understreker hvor viktig fortellingen er for mennesker. Nordby gjenforteller blant annet myten om Herkules:

At uansett kor ille du har det -- viss du går systematisk til verks, følgjer oraklet eller sei di indre stemme – så kjem du ikkje berre over det. Du blir guddommelig! Dette er ei fantastisk myte i form av eit slags eventyr. Men veldig mange myter fortel at ein skal ikkje gå utanom problema. Du skal gå inn i dei. Du skal gå ned i mørke. Om så ned i døden.

Andre som omtales er historiefortelleren Karen Blixen og musikeren Kate McGarrigle, som har lest seg opp på gresk-romersk mytologi. Kanskje for å forsone seg med døden.

For tiende gang utlyser vi en tekstkonkurranse. Tema er Svev, og juryen består av Maria Kjos Fonn, Torlaug Løkensgard Hoel og Tine Kolstad. Fristen er 1. september.

I dette nummeret har vi tekster om retorikk, språk, mat og mange litterære tekster. Vi har forfatterintervju, dikt, litterær quiz, mange bokomtaler, skrivetips og en lang bildereportasje fra Skottland.

STEMMER er et magasin for litterære og samfunnsengasjerte tekster. Magasinet kom ut første gang i 2006 og har to utgivelser i året. Inspirasjonskilder er blant annet det svenske magasinet VI, britiske Granta og det tidligere norske Magasinet for alle.

Vårt mål er å få fram nye litterære stemmer. Dette skjer blant annet gjennom årlige tekstkonkurranser og prisutdelinger, der vinnerne leser tekstene høyt. Oversikt over tema for tekstkonkurransene, prisvinnere og jurymedlemmer ligger på nettsiden vår, se www.stemmer.no

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern