STEMMER 1/15

Eg trur ikkje me forstå tida me lever i betre ved å drukna i den, sier Terje Nordby i intervju med STEMMER nr. 1/2015. Myter og fortellinger er tema for dette nummeret av STEMMER.

Vi presenterer flere tekster som nettopp understreker hvor viktig fortellingen er for mennesker. Nordby gjenforteller blant annet myten om Herkules:

At uansett kor ille du har det -- viss du går systematisk til verks, følgjer oraklet eller sei di indre stemme – så kjem du ikkje berre over det. Du blir guddommelig! Dette er ei fantastisk myte i form av eit slags eventyr. Men veldig mange myter fortel at ein skal ikkje gå utanom problema. Du skal gå inn i dei. Du skal gå ned i mørke. Om så ned i døden.

Andre som omtales er historiefortelleren Karen Blixen og musikeren Kate McGarrigle, som har lest seg opp på gresk-romersk mytologi. Kanskje for å forsone seg med døden.

For tiende gang utlyser vi en tekstkonkurranse. Tema er Svev, og juryen består av Maria Kjos Fonn, Torlaug Løkensgard Hoel og Tine Kolstad. Fristen er 1. september.

I dette nummeret har vi tekster om retorikk, språk, mat og mange litterære tekster. Vi har forfatterintervju, dikt, litterær quiz, mange bokomtaler, skrivetips og en lang bildereportasje fra Skottland.

STEMMER er et magasin for litterære og samfunnsengasjerte tekster. Magasinet kom ut første gang i 2006 og har to utgivelser i året. Inspirasjonskilder er blant annet det svenske magasinet VI, britiske Granta og det tidligere norske Magasinet for alle.

Vårt mål er å få fram nye litterære stemmer. Dette skjer blant annet gjennom årlige tekstkonkurranser og prisutdelinger, der vinnerne leser tekstene høyt. Oversikt over tema for tekstkonkurransene, prisvinnere og jurymedlemmer ligger på nettsiden vår, se www.stemmer.no

Tema: Skrekkfim. Jacob Lillemose og Karsten Wind Meyhoff har vært gjesteredaktører for Wuxia 3/4 – 2017 og laget et temanummer om skrekk og gru på film og tv.
I nummeret kan du blant annet lese intervjuer med skaperne bak tv-serier som Fortitude og Äkta människor, og et nyskrevet essay om sjangeren av skrekkfilmregissørene The Soskia Sisters.

Nyheter fra Eurozine

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern