Stemmer 1/2012

Les bl.a. litterære tekster om Naturens stemmer, møt billedkunstner Mai-Bente Bonnevie og Arto Paasilinna, en finsk humorist. Skrivetips, bildereportasje fra Kairo, pluss mange andre artikler og spennende saker. Ny tekstkonkurranse!

Nytt nummer av STEMMER. Magasin for litterære og samfunnsengasjerte tekster.

Fra innholdet i nr. 1/2012:

• Litterære tekster om Naturens stemmer
  • Bortenfor ordene. Møt billedkunstner Mai-Bente Bonnevie
  • Arto Paasilinna – en finsk humorist
  • Samtale som terapi – fra islandsk middelalderlitteratur
  • Skrivingens flyktige øyeblikk
  • Skrivetips: Bak forfattermyten
  • Friksjon & frasar: Gammal Gud – nye ord
  • Bildereportasje fra Kairo
  • Ny tekstkonkurranse, tema: Underveis

Retorikkspalte. Dikt. Bokomtaler. Litterær matspalte. Petit. Essays.

STEMMER kom ut første gang i august 2006. Magasinet har både journalistiske, faglitterære og skjønnlitterære tekster. Det er behov for et magasin som fanger opp nye litterære stemmer og skaper et miljø rundt disse tekstene. Inspirasjonskilder er blant annet det svenske magasinet VI, britiske Granta og det tidligere norske Magasinet for alle.

Vi satser på profesjonell og egenartet design og illustrasjon slik at magasinets visuelle uttrykk også har en tydelig stemme. Redaksjonen består av Unn Christensen (redaktør), Merete Berg Toreg (grafisk designer) og Tine Kolstad (journalist og fagbokforfatter).

Redaksjonsrådet består av Ingeborg Margrete Andersen, Sonja Nyegaard og Kristian Lødemel Sandberg. Magasinet er støttet av Norsk kulturråd.

For nærmere opplysninger, se: www.stemmer.no eller kontakt Unn Christensen på e-post unn-c@online.no eller tlf. 480 24 903

Vi ønsker å publisere mange nye stemmer i årene som kommer!

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern