Stemmer 1/2016

«Poesien tilhører ikke den som har skrevet den, men den som trenger den!» heter det i boka Postmannen og Pablo Neruda eller Brennende tålmodighet. Les intervju med forfatteren Antonio Skármeta som fikk Chiles nasjonale litteraturpris i 2014.

STEMMER Magasin for litterære og samfunnsengasjerte tekster kom ut første gang høsten 2006. Vi ønsker å fange opp nye litterære stemmer og arrangerer årlige tekstkonkurranser. I nr. 1/2016 utlyser vi en konkurranse med tema «Uro». Fristen er 1. september, og juryen består av Gro Dahle, Morten Harry Olsen og Tine Kolstad.

Vi trykker tre tekster som juryen la spesielt merke til i fjorårets tekstkonkurranse om «Svev» I spalten «Leserne skriver» er tema denne gangen «Om forlatelse», neste gang «Flukt». Vi ønsker å presentere mange nye stemmer i jubileumsåret!

Fra innholdet:

Norske forlag mottok i 2015 over 6000 manus. Flesteparten av forfatterne får kun et høflig avslag uten begrunnelse. Les en gammel brevveksling mellom to forlag og en forfatter om et manus til en diktsamling i STEMMER nr. 1.

"Måtte gjøre alt sjøl": Les om den lange veien fra ide til bok. Møt forfatteren Ivar Sekne, aktuelle med boka "Han forandret Oslo. Frode Rinnan - arkitekt og byplanlegger".

«Den gode samtalen kan sammenlignes med poesi: Det er et slags språklig destillat, som ikke bare består av ordene, men det som henger igjen mellom linjene, og som i beste fall får en ettervirkning». Les intervju med lyrikeren Olava Bidtnes. Hennes dikt «Kostnad» inspirerte oss til å lage tema om «Forever Young».

Skriveundervisning ved hjelp av modelltekster - er det noe å hente? "At slike faste maler kan være effektive for å hjelpe uerfarne skrivere med å framstille stoffet i en ordnet form, er det ingen tvil om", skriver Frøydis Hertzberg, professor emeritus ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo, i en fagartikkel.

«Å lese poesi handler alltid om å levendegjøre forestillingene man har om det poetiske. Å skrive om poesi, er enda en gang å hente frem sine egne innarbeidede begreper og se om de er anvendelige. Å skrive poesi er å være fryktløs et øyeblikk. Den poetiske praksisen kan føre den skrivende mot utslettelse eller også til en større beredskap overfor de negative livskreftene». Les Steinar Opstads essay om Ulla Olins Eftervärme.

For øvrig trykker vi mange dikt og bokomtaler, vi har bildereportasjer, litterære matspalte, faste spalter om retorikk og språk og mye annet.

For nærmere opplysninger, ta kontakt med redaktør Unn Christensen på tlf. 480 24 903

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.