Stemmer 1/2018

En ny generasjon kvinnelige forfattere er i ferd med å gjøre seg sterkt gjeldende i den nye norske samtidslitteraturen. Vi løfter fram noen av disse nye og interessante stemmene i nr. 1/2018.

STEMMER nr. 1 er i handelen nå

STEMMER har 12 sider Forfatterskole i hvert nummer. I nr. 1/2018 har vi blant annet følgende tekster

• Tre veier inn til din skrivestemme
  • Om sjangerbrudd og sjangerjakt
  • Hva er det med flyteskriving?
  • Omtale av boka Skrivehistorier
  • Skriveoppgave om knapper (jfr. forsiden).

I 2018 prioriterer vi litteraturkritikk: En ny generasjon kvinnelige forfattere er i ferd med å gjøre seg sterkt gjeldende i den nye norske samtidslitteraturen. Unge kvinner som skriver skarpt og skaper et eget rom i litteraturen. Vi løfter fram noen av disse nye og interessante stemmene i nr. 1/2018.

I dette nummeret har vi flere forfatterintervjuer og mange bokomtaler. Vi presenterer også tekster som ble spesielt lagt merke til i fjorårets tekstkonkurranse med tekster for barn og unge, med åpent tema.

Ny tekstkonkurranse med tema: Avhengighet

STEMMER vil i år arrangere en tekstkonkurranse i samarbeid med Erlik Oslo. Vi ønsker litterære tekster i alle sjangere. En tekst om avhengighet kan handle om rusavhengighet, avhengighet av natur, dataspill, sosiale medier, toppturer i fjellet, smarttelefon eller noe helt annet. Konkurransen utlyses i nr. 1, og fristen er 15. august. Juryen består av Tom Egeland, Hilde Hagerup, Erling Kittelsen og May Grethe Lerum.

Ekstremisme, folkemusikk, død og odelsrett: I den nye utgåva av Syn og Segn er det temasider om døden, samtale med komponist og folkemusikar Anne Hytta, tekstar om odelsrett, farskjærleik og arven etter Sovjetunionen.

Nyheter fra Eurozine

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern