Stemmer 1/2018

En ny generasjon kvinnelige forfattere er i ferd med å gjøre seg sterkt gjeldende i den nye norske samtidslitteraturen. Vi løfter fram noen av disse nye og interessante stemmene i nr. 1/2018.

STEMMER nr. 1 er i handelen nå

STEMMER har 12 sider Forfatterskole i hvert nummer. I nr. 1/2018 har vi blant annet følgende tekster

• Tre veier inn til din skrivestemme
  • Om sjangerbrudd og sjangerjakt
  • Hva er det med flyteskriving?
  • Omtale av boka Skrivehistorier
  • Skriveoppgave om knapper (jfr. forsiden).

I 2018 prioriterer vi litteraturkritikk: En ny generasjon kvinnelige forfattere er i ferd med å gjøre seg sterkt gjeldende i den nye norske samtidslitteraturen. Unge kvinner som skriver skarpt og skaper et eget rom i litteraturen. Vi løfter fram noen av disse nye og interessante stemmene i nr. 1/2018.

I dette nummeret har vi flere forfatterintervjuer og mange bokomtaler. Vi presenterer også tekster som ble spesielt lagt merke til i fjorårets tekstkonkurranse med tekster for barn og unge, med åpent tema.

Ny tekstkonkurranse med tema: Avhengighet

STEMMER vil i år arrangere en tekstkonkurranse i samarbeid med Erlik Oslo. Vi ønsker litterære tekster i alle sjangere. En tekst om avhengighet kan handle om rusavhengighet, avhengighet av natur, dataspill, sosiale medier, toppturer i fjellet, smarttelefon eller noe helt annet. Konkurransen utlyses i nr. 1, og fristen er 15. august. Juryen består av Tom Egeland, Hilde Hagerup, Erling Kittelsen og May Grethe Lerum.

STEMMER nr. 2 2019 presenterer resultatet av årets tekstkonkurransen med tema «2084». Vi har også flere andre bidrag om klima og miljø i dette nummeret, våre faste spalter om språk og oversettelse og flere nye litterære stemmer. Blant annet hyller vi en kulturdronning - bibliotekar og skribent Marit Hallen (1962 – 2018).