Stemmer 2/19

STEMMER nr. 2 2019 presenterer resultatet av årets tekstkonkurransen med tema «2084». Vi har også flere andre bidrag om klima og miljø i dette nummeret, våre faste spalter om språk og oversettelse og flere nye litterære stemmer. Blant annet hyller vi en kulturdronning - bibliotekar og skribent Marit Hallen (1962 – 2018).

Vi har et langt intervju med forfatteren og tegneren Sven Nordqvist, et essay om Kjartan Fløgstad, Niels Christian Geelmuydens skrivetips for sakprosa, anmeldelser av forfattere som tidligere har vunnet våre tekstkonkurranser (Helene Guåker, Anna Skjervum og Berit Oksfjellelv/Hallvard Kjelen) og mye annet.

Juryen i årets tekstkonkurranse, Gro Dahle, Anne Schäffer og Arne Johan Vetlesen, kåret to vinnere (Hallvard Kjelen og Ellen Margrete Grong) og en andrepris (Bjørn Grinde).

Årets tredje utgave av Prosa er viet 25-årsjubileumet! Vi feirer med et fyldig jubileumsnummer og lansering av første episode av Prosapodden!