Stemmer 2 - 2012

Magasinet STEMMER arrangerer årlige tekstkonkurranser og deler ut STEMMERPRISEN. I nr. 2/2012, som er i handelen nå, presenterer vi resultatet av årets konkurranse om Underveis. De to vinnertekstene publiseres her.

”Om kvelden lå jeg inne under den mørke teltduken og lyttet til de myke stemmene til mine foreldre som satt utenfor og snakket med hverandre, til sovepusten fra lillebroren min, og til alle andre lyder som var dempede og svake, fordi alt skulle være rolig når det ble kveld. Det var trygt og fint. Det luktet gummimadrass og telt, barnåler og jord, sigarettrøyk og sommernatt, og kanskje en anelse Cognac.”

Slik skildres en campingstur på 1960-tallet i STEMMER nr. 2/2012.

Tekstkonkurranser

Forsøksgymnaset i Oslo

I dette nummeret har vi flere tekster om Forsøksgymnaset - skolen uten lærerrom og med allmøtet som øverste myndighet - som eksisterte fra 1967 – 2004. Hvorfor måtte Oslo kommune legge ned denne skolen som kanskje var den eneste i Norge som var internasjonalt kjent? Er tida moden for en ny skoledebatt?

Kunst

STEMMER nr. 2/2012 har også et langt essay om Documenta 13 og intervju med Lene Berg, aktuell med film på Høvikodden om prostituerte som forteller om arbeidet sitt.

Forfatterintervju

Vi intervjuer forfatteren Peter Franziskus Strassegger, som debuterte i høst med romanenStasia.”Vi var alltid på reise og kom aldri fram”.

Retorikk og språk er viktige temaer for STEMMER, som alltid har flere bokomtaler og dikt. Se for øvrig: www.stemmer.no

I det nye temanummeret av Form Akademisk  publiserer vi utvalgte fagfellevurderte artikler utviklet fra paper presentert på The 3rd International Conference for Design Education Researchers - DRS/CUMULUS learnxdesign conference holdt i Chicago  28. - 30. juni 2015.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset