STEMMER 2/2015

Temaer: Sverige og Barnelitteratur. Retorikk, språk og skrivetips vies stor plass i dette nummeret, der vi også presenterer vinnertekstene i årets tekstkonkurranse om Svev.

STEMMER
Magasin for litterære og samfunnsengasjerte tekster

«Mange har tydd til ungpiken som metafor for de demokratiske utfordringene vi står overfor i dag. Ungpiken er uten definisjonsmakt, og fleksibiliteten er hennes mest attråverdige trekk. Hun tilpasser seg enhver situasjon med eleganse og letthet og har et trent blikk for hvordan hun kan maksimere utbyttet i den enkelte situasjon. Hun tar til takke med det perspektivet som er blitt tildelt henne».

Dette skriver Ida Skjelderup, lektor ved Høgskolen i Telemark, i retorikkspalten i STEMMER, og det er noe vi vil følge opp i neste nummer! Retorikk, språk og skrivetips vies stor plass i dette nummeret, der vi også presenterer vinnertekstene i årets tekstkonkurranse om Svev.

Vi har to temaer denne gangen: Sverige og Barnelitteratur. Les om lyrikeren Sonja Åkesson og intervju med redaktøren av det svenske magasinet VI. Bli med på en kulturreise i Värmland, og les intervju med bibliotekarene Anne Kristin Lande og Eli Frisvold om svensk barnelitteratur. Nye, norske barnebøker blir presentert i intervjuer med forfatterne Cathrine Myhre Solbjør og Synnøve Borge. Møt også billedkunstneren og barnebokforfatteren Eli Hovdenak, som har laget forsidebildet til dette nummeret av STEMMER.

For øvrig tar vi et «svev» over Jotunheimen, i bilder og tekst. Vi har dikt, bokomtaler og den faste spalten «Leserne skriver», der tema denne gangen er Møte.

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern