Tidsskrift for Den norske legeforening 6/2014

Kan én pille redde millioner fra å dø av kardiovaskulær sykdom? Hvorfor er tilbakemelding så vanskelig? Les om dette og mye mer i Tidsskriftet nr. 6/2014

Tidsskrift for Den norske legeforening

Tidsskrift for Den norske legeforening er et generelt medisinsk tidsskrift, som utkommer annenhver tirsdag og publiseres først på nett. Det utgis 24 nummer årlig.

Papirutgaven sendes til leger, medisinstudenter, biblioteker, sykehus og institusjoner. Alt innhold i Tidsskriftet publiseres på Internett, og er åpent tilgjengelig for alle.

Tidsskrift for Den norske legeforening er både et vitenskapelig tidsskrift og medlemsblad for Den norske legeforening.

Dette kan du blant annet lese om i siste utgave av Tidsskrift for Den norske lægeforening:

Fra redaktøren

Den beste form for tilbakemelding er den som setter i gang refleksjon om egen atferd og egne prestasjoner. Ukritisk ros eller ris alene har sjelden noe for seg

Hvorfor er tilbakemelding så vanskelig?

Polypille som hjerteprofylakse?

Kan bruk av en kombinasjonspille med flere aktive legemidler i lave doser forebygge kardiovaskulær sykdom? Det er hittil publisert seks kontrollerte kliniske studier med ulike varianter av en slik polypille, men ingen av dem har med «harde» endepunkter. Beregninger tyder likevel på redusert risiko for koronar hjertesykdom og hjerneslag.

Polypillen som kardiovaskulær profylakse – kliniske studier

Polypillen – et alternativt konsept i kardiovaskulær profylakse

Dødsfall blant narkomane

Narkotikabrukere dør ofte tidlig, men ikke bare av overdose. Ved nesten hvert fjerde dødsfall der det ble foretatt obduksjon med påvisning av narkotika i blodet, var dødsårsaken en ulykke, oftest en trafikkulykke, selvmord eller drap. Dette viser en studie av 1 338 rettsmedisinske obduksjoner i Oslo, Bergen og Stavanger.

Unaturlige dødsfall hos narkotikabrukere

Komplikasjoner ved immunsuppresjon

Immunsupprimerte pasienter som behandles med cytostatika mot malign sykdom, har høy risiko for infeksjoner med et potensielt alvorlig forløp. En nyretransplantert mann, født og oppvokst i Afrika, utviklet et B-cellelymfom og fikk hoste og svingende temperatur under sine cytostatikakurer. Årsaken var ikke en bakteriell infeksjon.

En nyretransplantert lymfompasient begynner å hoste

Norsk og internasjonal forskning

Gode forskningsmiljøer kjennetegnes av internasjonalt samarbeid. Forskere i Bergen har bidratt betydelig i to studier om henholdsvis genetiske mekanismer ved type 2-diabetes og genmutasjoner ved livmorhalskreft. Studiene er nylig er publisert i prestisjetidsskriftene Cell og Nature.

Ny genetisk mekanisme for type 2-diabetes påvist

Nye genfunn ved livmorhalskreft

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine