Tidsskriftet 3/15

Samtaler med eldre pasienter, mødre som ammer og ikke ammer, skadelig «naturmedisin» og rusmidler som skader og lindrer er noe av det du kan lese mer om i Tidsskriftet nr. 3/2015.

Fra redaktøren

Vi liker å anklage massemediene for å påvirke folks helse i negativ retning. Vi skulle bare så gjerne visst om det stemte

Kommuniserbar sykdom

Samtaler med eldre pasienter

Pasienter innlagt I en geriatrisk sykehusavdeling var svært positive til en forhåndssamtale med lege om deres fremtidige behandling. Alle ønsket å bli involvert i viktige avgjørelser, men ikke alle ønsket at pårørende skulle være med i slike beslutningsprosesser.

Forhåndssamtaler med geriatriske pasienter

Mødre som ammer og ikke ammer

Unge mødre med en vanskelig familiesituasjon og svakt sosialt nettverk ammer mindre enn andre mødre. Helsestasjoner med ammekyndig personell har en høyere andel ammende mødre. Dette viser en kartlegging av ammepraksis basert på data fra norske helsestasjoner.

Amming kartlagt ved rutinedata

Skadelig «naturmedisin»

Naturmedisiner er ikke alltid naturlige og harmløse. Preparater solgt som urtemidler kan være toksiske, forurenset eller tilsatt potente virkestoffer. Dette kan ha alvorlige følger. Les og lær av historien om mannen som fikk et annet utseende.

En mann med endret utseende

Rusmidler som skader og lindrer

Cannabis kan føre til uhelse og sykdom, men kan også dempe plager ved flere sykdommer. Bruk av amfetamin øker risikoen for å utvikle schizofreni, men er det mulig å skille mellom amfetaminutløst psykose og schizofreni?

Amfetaminutløst psykose eller schizofreni?

Cannabis som medisin

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!