Tidsskriftet nr 18-2016

For mye styrketrening kan skade. I denne utgaven er det treningsutløst rabdomyolyse som er hovedtema.

Tidsskrift for Den norske legeforening er et generelt medisinsk tidsskrift, som utkommer annenhver tirsdag og publiseres først på nett. Det utgis 24 nummer årlig.

Papirutgaven sendes til leger, medisinstudenter, biblioteker, sykehus og institusjoner. Alt innhold i Tidsskriftet publiseres på Internett, og er åpent tilgjengelig for alle.

Tidsskrift for Den norske legeforening er både et vitenskapelig tidsskrift og medlemsblad for Den norske legeforening.

Dette kan du blant annet lese om i siste utgave av Tidsskrift for Den norske legeforening:

Rabdomyolyse kjennetegnes av akutt skade på tverrstripet muskulatur med påfølgende frigjøring av kreatinkinase og andre bestanddeler fra myocyttene. Tilstanden kan opptre etter traume, større operasjoner og infeksjoner, men også etter intens trening, særlig styrketrening. Antall innleggelser av pasienter med treningsindusert rabdomyolyse er økende. Dette viser to studier fra Lørenskog og Stavanger.

Les originalartikkelen: Økning i antall pasienter med treningsindusert rabdomyolyse?

Les originalartikkelen: Treningsutløst rabdomyolyse – en ny tendens?

Les lederen: Treningsindusert rabdomyolyse

Fra redaktøren
Det er snart 130 år siden kvinnene begynte sitt inntog på medisinstudiet. Nå er mennenes utmarsj godt i gang.

Les lederen: Balansekunst

Nye og gamle antikoagulasjonsmidler samtidig?
Kombinasjon av nye antikoagulasjonsmidler og platehemmere er i hovedsak kun indisert ved akutt koronarsyndrom og behov for koronarstent hos pasienter som trenger antikoagulasjonsbehandling pga. atrieflimmer eller venøs tromboembolisme. I de fleste andre tilfeller bør denne type kombinasjonsbehandling unngås pga. blødningsfaren.

Les den kliniske oversiktsartikkelen: Nye antikoagulasjonsmidler i kombinasjon med platehemmere

Les lederen: Nyttig og nødvendig om nye antikoagulasjonsmidler

Monitorering ved bruk av nye antikoagulasjonsmidler
Kan serumkonsentrasjonsmålinger være et nyttig hjelpemiddel for å sikre tryggere pasientbehandling ved bruk av de nye antikoagulasjonsmidlene?

Les kronikken: Tryggere behandling med serumkonsentrasjonsmåling av de nye antikoagulasjonsmidlene?

Les lederen: Nyttig og nødvendig om nye antikoagulasjonsmidler

Noe å lære av
En kvinne med nevrofibromatose med vedvarende infeksjonstegn utviklet multiple aneurismer og blødninger fra flere arterielle kar. En mann fikk spontant oppståtte sterke smerter i høyre lår og kne. Les og lær om to pasienter innlagt i sykehus i henholdsvis Trondheim og Østfold.

Les «Noe å lære av»: En kvinne med nevrofibromatose, infeksjonstegn og blødninger

En mann i 40-årene med smerter i høyre lår og kne

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern