Tidsskriftet nr 19-2017

Håndleddsbrudd, klamydia og kreftceller blir lagt under lupen i siste utgave av Tidsskriftet.

Dette kan du blant annet lese om i siste utgave av Tidsskrift for Den norske legeforening:

Ved håndleddsbrudd varierer valg av behandling og bruk av plater svært mye mellom ulike deler av landet. Dette viser en analyse av data fra Norsk pasientregister for perioden 2009–14. Bruken av perkutan pinning og ekstern fiksasjon avtok til fordel for åpen teknikk med plateosteosyntese. Forekomsten av håndleddsbrudd var stabil og høyest blant kvinner.
Les originalartikkelen:Behandling av håndleddsbrudd 2009–14

Klamydiatesting – for mye eller for lite?

Kvinner over 30 år testes for ofte for genital klamydiainfeksjon, noe som innebærer unødig ressursbruk. Dette er konklusjonen av en gjennomgang av alle prøver analysert for Chlamydia trachomatis ved Sykehuset i Vestfold gjennom en femårsperiode. Menn, spesielt unge menn, bør sjekkes oftere.
Les originalartikkelen:Klamydiatesteing i praksis – rekvirenter og pasienter

Kreftcellers DNA

Kreftsvulster er kjennetegnet av ustabilt DNA med mange mutasjoner, feilregulering av gener og tap av celledelingskontroll. Analyser for DNA-ploiditet, dvs. relativt DNA-innhold i en cellepopulasjon, kan brukes for å vurdere prognosen ved kreft. Dermed kan man bedre avgjøre hvilke pasienter som trenger tilleggsbehandling, og kanskje unngå overbehandling, særlig ved lite aggressive former for kreft.
Les oversiktsartikkelen:Egenskaper ved kreftcellens DNA påvirker prognosen

Tidsskrift for Den norske legeforening er et generelt medisinsk tidsskrift, som utkommer annenhver tirsdag og publiseres først på nett. Det utgis 24 nummer årlig.

Papirutgaven sendes til leger, medisinstudenter, biblioteker, sykehus og institusjoner. Alt innhold i Tidsskriftet publiseres på Internett, og er åpent tilgjengelig for alle.

Tidsskrift for Den norske legeforening er både et vitenskapelig tidsskrift og medlemsblad for Den norske legeforening.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.