Tidsskriftet nr 19-2017

Håndleddsbrudd, klamydia og kreftceller blir lagt under lupen i siste utgave av Tidsskriftet.

Dette kan du blant annet lese om i siste utgave av Tidsskrift for Den norske legeforening:

Ved håndleddsbrudd varierer valg av behandling og bruk av plater svært mye mellom ulike deler av landet. Dette viser en analyse av data fra Norsk pasientregister for perioden 2009–14. Bruken av perkutan pinning og ekstern fiksasjon avtok til fordel for åpen teknikk med plateosteosyntese. Forekomsten av håndleddsbrudd var stabil og høyest blant kvinner.
Les originalartikkelen:Behandling av håndleddsbrudd 2009–14

Klamydiatesting – for mye eller for lite?

Kvinner over 30 år testes for ofte for genital klamydiainfeksjon, noe som innebærer unødig ressursbruk. Dette er konklusjonen av en gjennomgang av alle prøver analysert for Chlamydia trachomatis ved Sykehuset i Vestfold gjennom en femårsperiode. Menn, spesielt unge menn, bør sjekkes oftere.
Les originalartikkelen:Klamydiatesteing i praksis – rekvirenter og pasienter

Kreftcellers DNA

Kreftsvulster er kjennetegnet av ustabilt DNA med mange mutasjoner, feilregulering av gener og tap av celledelingskontroll. Analyser for DNA-ploiditet, dvs. relativt DNA-innhold i en cellepopulasjon, kan brukes for å vurdere prognosen ved kreft. Dermed kan man bedre avgjøre hvilke pasienter som trenger tilleggsbehandling, og kanskje unngå overbehandling, særlig ved lite aggressive former for kreft.
Les oversiktsartikkelen:Egenskaper ved kreftcellens DNA påvirker prognosen

Tidsskrift for Den norske legeforening er et generelt medisinsk tidsskrift, som utkommer annenhver tirsdag og publiseres først på nett. Det utgis 24 nummer årlig.

Papirutgaven sendes til leger, medisinstudenter, biblioteker, sykehus og institusjoner. Alt innhold i Tidsskriftet publiseres på Internett, og er åpent tilgjengelig for alle.

Tidsskrift for Den norske legeforening er både et vitenskapelig tidsskrift og medlemsblad for Den norske legeforening.

KULT, Vestfolds tidsskrift for kunst, kultur- og samfunsspørsmål reiser seg som en Fugl Fønix. Med nye krefter og i ny drakt vil tidsskriftet bidra til at viktige kultur- og samfunnsspørsmål blir belyst og diskutert.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset