Tidsskriftet nr 2-2016

I dette nummeret kan du lese om mikrober som overføres ved seksuell kontakt, påvist i urinprøver sendt inn for påvisning av klamydia, i originalartikkelen vi presenterer.

Tidsskrift for Den norske legeforening

Tidsskrift for Den norske legeforening er et generelt medisinsk tidsskrift, som utkommer annenhver tirsdag og publiseres først på nett. Det utgis 24 nummer årlig.

Papirutgaven sendes til leger, medisinstudenter, biblioteker, sykehus og institusjoner. Alt innhold i Tidsskriftet publiseres på Internett, og er åpent tilgjengelig for alle.

Tidsskrift for Den norske legeforening er både et vitenskapelig tidsskrift og medlemsblad for Den norske legeforening.

Dette kan du blant annet lese om i siste utgave av Tidsskrift for Den norske legeforening:

Fra redaktøren

Det er et privilegium å jobbe med eldre, men for å kunne gjøre en god jobb, trenger sykehjemsleger et godt kollegialt samarbeid

De ensomme legene

Ikke bare klamydia

Mikrobene Mycoplasma genitalium og Ureaplasma urealyticum overføres ved seksuell kontakt og kan gi urogenitale infeksjoner. De to mikrobene ble påvist i henholdsvis 3,6 % og 18 % av rundt 4 600 urinprøver innsendt til Mikrobiologisk avdeling i Tønsberg for påvisning av Chlamydia trachomatis. U. urealyticum antas i hovedsak å være apatogen.

Forekomst av M. genitalium og U. urealyticum i urin testet for C. trachomatis

Arvelig ciliesykdom i luftveiene

Primær ciliedyskinesi er en sjelden, recessivt arvelig sykdom som gir stagnasjon av slim i øvre og nedre luftveier hos barn, med påfølgende infeksjoner og bronkiektasier. Tidlig kronisk våt hoste som ikke blir bedre av antibiotika er vanlig, men diagnosen stilles ofte sent og etter at varig luftveisskade har oppstått.

Primær ciliedyskinesi

Epilepsi og død

Anfallsrelatert dødsfall ved epilepsi kan inntreffe plutselig og uventet. Særlig utsatt er unge voksne med langvarig sykdom og hyppige anfall. Ofte inntrer dødsfallene i forbindelse med et nattlig generalisert tonisk-klonisk krampeanfall. Rundt 30 personer i Norge antas å rammes hvert år.

Plutselig, uventet epilepsirelatert død

Om risiko, beslutninger og allmennmedisinsk forskning

«Vi mangler infrastruktur for å bedrive allmennmedisinsk forskning i stor skala», sier Peder Halvorsen, som er fastlege i Alta og professor i allmennmedisin i Tromsø. Han forsker i hvordan leger og pasienter vurderer risiko og tar beslutninger, men interesserer seg også for orgelspill og rockemusikk.

Kontrollert risikotaker

I det nye temanummeret av Form Akademisk  publiserer vi utvalgte fagfellevurderte artikler utviklet fra paper presentert på The 3rd International Conference for Design Education Researchers - DRS/CUMULUS learnxdesign conference holdt i Chicago  28. - 30. juni 2015.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset