Tidsskriftet nr 4-2017

MS: En mitokondriesykdom?
Både inflammasjon og nevrodegenerasjon ser ut til å ligge bak multippel sklerose. Les mer i den nyeste utgaven av Tidsskriftet.

Tidsskrift for Den norske legeforening er et generelt medisinsk tidsskrift, som utkommer annenhver tirsdag og publiseres først på nett. Det utgis 24 nummer årlig.

Papirutgaven sendes til leger, medisinstudenter, biblioteker, sykehus og institusjoner. Alt innhold i Tidsskriftet publiseres på Internett, og er åpent tilgjengelig for alle.

Tidsskrift for Den norske legeforening er både et vitenskapelig tidsskrift og medlemsblad for Den norske legeforening.

Dette kan du blant annet lese om i siste utgave av Tidsskrift for Den norske legeforening:

Mitokondriene spiller en viktig rolle i patogenesen ved flere nevrodegenerative sykdommer. Mitokondrieskader ved multippel sklerose kan være sekundært til inflammasjon, men kan også være kompensatoriske som følge av økte energikrav i aksoner som er rammet av demyelinisering.

Les oversiktsartikkelen: Multippel sklerose – en mitokondriemediert sykdom?

Fra redaktøren
Unge leger ønsker seg fastlønn i allmennpraksis. Det ønsket har vi ikke råd til å overse.

Les lederen: Fast lege til fast lønn

Renovaskulær sykdom hos barn
Renovaskulær hypertensjon hos barn gir få symptomer og er sjeldent. Forsinket diagnose kan føre til sekundær organskade på hjerte, nyrer og øyne. Ulike former for invasiv behandling er aktuelt når blodtrykksmedisin ikke er tilstrekkelig. Dette viser erfaringer med 21 pasienter ved Oslo universitetssykehus fra perioden 1998 – 2013.

Les originalartikkelen: Renovaskulær sykdom hos barn – sjelden diagnose med få symptomer

Skiløper med kraftsvikt og nedsatt bevissthet
En mann i slutten av 20-årene var på skitur i fjellet sammen med venner. Været var fint, men snøen var våt og tung, og skituren, som varte i syv timer, ble mer strabasiøs enn de først hadde tenkt.» Slik er starten på beretningen om en pasient som ble reddet med en enkel behandling etter et dramatisk sykdomsforløp og bruk av betydelige prehospitale ressurser.

Les «Noe å lære av»: Turskiløper med kraftsvikt og nedsatt bevissthet

Kreft, forskning og samfunnsansvar
Medisinsk forskning har gitt nye muligheter for behandling av pasienter med kreft, men også økte kostnader og sterkere krav om å prioritere. Vi trenger en kritisk diskusjon om kreftforskeres fremstilling av fremtidens behandlingsmuligheter. Dette kan bidra til en mer ansvarlig forskningspolitikk.

Les kronikken: Hva er ansvarlig kreftforskning?

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!