Tidsskriftet nr 6 2015

Årets påskenummer. I dette nummeret er helseminister Bent Høie portrettintervjuet, og du kan lese om hvorfor han mener at han har drømmejobben.

Du kan også lese om beredskap ved alvorlig malaria, behandling av prostatakreft, melding av legemiddelbivirkninger og hvilket ansvar alternativbehandlere har hvis de påfører pasienten skade. På lederplass spør også Vegard Bruun Wyller om Gud er blitt elefanten i rommet.

Tradisjonen tro har påskenummeret også en fyldig del med bokanmeldelser, og vi håper det er noe for enhver smak.

Tidsskrift for Den norske legeforening er et generelt medisinsk tidsskrift, som utkommer annenhver tirsdag og publiseres først på nett. Det utgis 24 nummer årlig.

Papirutgaven sendes til leger, medisinstudenter, biblioteker, sykehus og institusjoner. Alt innhold i Tidsskriftet publiseres på Internett, og er åpent tilgjengelig for alle.

Tidsskrift for Den norske legeforening er både et vitenskapelig tidsskrift og medlemsblad for Den norske legeforening.

Dette kan du blant annet lese om i siste utgave av Tidsskrift for Den norske legeforening:

Fra redaktøren

Livssyn har stor betydning for medisinsk virksomhet. Men det hersker en uttalt berøringsangst – Gud er blitt en elefant i rommet. Det må vi gjøre noe med

Elefanten i rommet

Mangelfull tropemedisinsk beredskap

Malaria er et av verdens største helseproblemer, og et økende antall nordmenn blir eksponert for smitte. P. falciparum-infeksjon er en akutt og livstruende infeksjon som krever rask diagnostikk og behandling. Likevel mangler mer enn en tredel av norske sykehus beredskap for behandling av alvorlig malaria og flere mangler diagnostiske prosedyrer.

Beredskap ved alvorlig malaria

Brakyterapi ved prostatakreft

Innvendig strålebehandling, såkalt lavdoserate brakyterapi, gir gode langtidsresultater ved lavgradig prostatakreft og synes å gi mindre ereksjonssvikt og urinlekkasje enn prostatektomi og ekstern strålebehandling. Men det mangler gode randomiserte studier som kan vise effekt på overlevelse.

Den vanskelige prostatakreften

Lavdoserate brakyterapi ved lavgradig prostatakreft

Blir vi lurt av kreftforskerne?

Det er lett å få det inntrykk at kreftforskerne er i ferd med å «løse kreftgåten». Slik er det ikke. Moderne medisin kan skape flere problemer enn den løser. Det er nødvendig å formidle en mer realistisk forståelse av kreft og kreftforskning overfor allmennhet, folkevalgte og donatorer, mener Jarle Breivik.

Hvem har villedet Trond Mohn?

Makt, muligheter og påske

Bent Høie er helseminister og intervjues. Per Fugelli er lege og forsker og skriver bøker. Høie vil flytte makt til pasienten. Fugelli vil mye. I dette påskenummeret av Tidsskriftet har vi også artikler om alternativbehandleres ansvar, ortogeriatri (hva er nå det?), kataraktoperasjon i Nepal, døden som eksistensielt problem og begrepene gammel, eldre og eldst. Mye for enhver smak, med andre ord

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern