Tidsskriftet nr. 21/2015

I denne utgaven kan du lese om sammenhengen mellom levekår og rusmiddelforgiftning, og på Tidsskriftet.no har vi nå publisert en oppfordring til anonyme sæddonorer.

Tidsskrift for Den norske legeforening er et generelt medisinsk tidsskrift, som utkommer annenhver tirsdag og publiseres først på nett. Det utgis 24 nummer årlig.

Papirutgaven sendes til leger, medisinstudenter, biblioteker, sykehus og institusjoner. Alt innhold i Tidsskriftet publiseres på Internett, og er åpent tilgjengelig for alle.

Tidsskrift for Den norske legeforening er både et vitenskapelig tidsskrift og medlemsblad for Den norske legeforening.

Dette kan du blant annet lese om i siste utgave av Tidsskrift for Den norske legeforening:

Fra redaktøren

Vår forståelse av kjønnsidentitet er i endring. Trenger vi i det hele tatt å dele inn befolkningen etter juridisk kjønn?

Hun, han, hen og alle andre

Levekår og rusmiddelforgiftning

Rusmiddelmisbruk er et økende folkehelseproblem og henger ofte sammen med sosial nød. Forgiftning med rusmidler er mye vanligere i bydeler med dårlige levekår og nesten 50 ganger vanligere hos bostedsløse enn i resten av befolkningen. Dette viser en studie fra Legevakten i Oslo.

Levekår i Oslos bydeler og legevaktbehandlet rusmiddelforgiftning

Data fra ulike registre

Datakvaliteten i registre er avgjørende for hvilken nytte de kan gi. Ved manglende eller ufullstendige opplysninger om dødsårsak i Dødsårsaksregisteret kan data fra Norsk pasientregister om sykehusopphold eller polikliniske konsultasjoner bidra med nyttig informasjon. Dette viser en sammenstilling av data fra perioden 2009 – 11.

Sammenlikning av data fra Dødsårsaksregisteret og Norsk pasientregister

Obstruktiv søvnapné

Diagnosen obstruktiv søvnapné stilles ofte etter flere år med snorking og pustestopp under søvn. Slike symptomer kan være vanskelig å kvantitere. De patofysiologiske mekanismene for obstruktiv søvnapné er knyttet til luftveiers lukketendens, respons fra muskler som åpner øvre luftveier, tidlig cerebral aktivering og ustabil ventilasjonskontroll.

Undersøkelse av obstruktiv respirasjonsforstyrrelse under søvn

Fra Manglerud til Legenes hus

Som barn var han en «innegris» i en av Oslos drabantbyer med hjemmeværende mor og far som drev bakeri. Nå er han fastlege i Halden og faglig leder for 6 000 norske allmennleger. Allmennmedisin kan ikke læres i sykehus, sier han, og er både begeistret og betenkt over evidensbasert medisin. Allmennlegene har fått en leder med talent for direkte tale.

En kule i livets flipperspill

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!