Tidsskriftet nr. 7-2015

I denne utgaven kan du blant annet lese om skader i russetiden. En landsomfattende kartlegging viser at mai er den måneden i året da 19-åringer har flest skader, og at 19-åringer har langt flere skader i mai enn det 16-åringer og 21- åringer har.

Mye tyder på at dette skyldes økt bruk av alkohol i russetiden.

I dette nummeret kan du også lese og lære av historien om en ung mann fra Vest-Afrika som fikk luftveisinfeksjon, intense smerter og kardiopulmonal svikt. Og under overskriften Menneskene, medisinen og multene kan du lese et portrettintervju med Morten Bain, som har vært allmennlege i Lofoten i over 30 år.

Tidsskrift for Den norske legeforening er et generelt medisinsk tidsskrift, som utkommer annenhver tirsdag og publiseres først på nett. Det utgis 24 nummer årlig.

Papirutgaven sendes til leger, medisinstudenter, biblioteker, sykehus og institusjoner. Alt innhold i Tidsskriftet publiseres på Internett, og er åpent tilgjengelig for alle.

Tidsskrift for Den norske legeforening er både et vitenskapelig tidsskrift og medlemsblad for Den norske legeforening.

Dette kan du blant annet lese om i siste utgave av Tidsskrift for Den norske legeforening:

Fra redaktøren

Det er viktig å holde seg oppdatert ved å lese fagartikler. Enda viktigere er det å huske det man leser

Dette kommer du ikke til å huske

Skader i russetiden

Så er det dokumentert: Russetid er skadetid. En landsomfattende kartlegging i perioden 2007 – 11 viser at mai er den måneden i året da 19-åringer har flest skader, og at 19-åringer har langt flere skader i mai enn det 16-åringer og 21- åringer har. Mye tyder på at dette skyldes økt bruk av alkohol i russetiden.

Forekomst av skader i russetiden

Utrykning på legevakt

Ambulansetjenesten blir nesten alltid varslet når pasienter er i en livstruende tilstand. Når legevaktlegen også varsles, er det er opp til legen selv å vurdere om det er behov for ham eller henne å rykke ut. Når og hvorfor velger legevaktleger å rykke ut i slike akuttsituasjoner? Dette er kartlagt i åtte legevaktdistrikter i Bergen.

Legevaktlegers avgjørelse om utrykning i akuttsituasjoner

Sigdcelleanemi – aktuelt også i Norge

Ved sigdcelleanemi endrer erytrocyttene form i et oksygenfattig miljø og hindrer dermed mikrosirkulasjonen. Sykdommen er arvelig og vanlig i deler av Afrika. Les og lær av historien om en ung mann fra Vest-Afrika som fikk luftveisinfeksjon, intense smerter og kardiopulmonal svikt.

En ung mann med luftveisinfeksjon og intense smerter

Lege i Lofoten

«Jeg har kastet opp om bord i legebåten, vært veterinær, gått på sykebesøk med ski på beina og ordnet selvangivelser. Og viktigst av alt – truffet fantastiske mennesker», forteller Morten Bain, som har vært allmennlege i Lofoten i over 30 år. Han ønsker LIS-stillinger i allmennmedisin for å styrke rekrutteringen av leger til distriktene.

Menneskene, medisinen og multene

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!