Wuxia 1-2 2018

Temanummer om iransk film med Sara R. Yazdani og regissør Kaveh Tehrani som gjesteredaktører. Kurator Övül Ö. Durmusoglu skriver om Forough Farrokhzads «The House is Black» (1964), filmforsker Annie Fee diskuterer hvorfor Jafar Panahis «Taxi Teheran» (2015) ikke er en art-house film.

Negar Mottadeheh skisserer opp en feministisk filmkritikk som går via islamske kyborger og fargerik teppeveving i Moshen Makhmalbafs «Gabbeh» (1996) – blant mye annet.

Innhold

«Poetry, cyborgs and aesthetics: notes on Iranian cinema»
Sara R. Yazdani

«This is not an iranian arthouse film: Jafar Panahi’s Taxi Teheran (2015)»
Annie Fee

«An archive of drawings»
Mirak Jamal

«Islamic cyborg»
Negar Mottahedeh

«Mohsen Makhmalbafs Gabbeh: 'Livet er farge! Kvinnen er farge!'»
Negar Mottahedeh

«Her house is opaque: Notes on The house is black»
Övül Ö. Durmusoglu

«Notes on Amir Naderi’s Daandeh»
Kaveh Tehrani & Sina Ataelan Dena

«Notes on Tabiate Bijan»
Ali Asgari

«Notes on the emancipatory possibilities of Iranian cinema»
Banafsheh Ranji & Rooholah Sepandarand

Wuxia anbefaler

«Materie og minne»
Anbefaling av Martin Grennberger

«Livet på Frogner»
Anbefaling av Sara Li Stensrud

«Hypens gullalder»
Aksel Kielland

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!