Z filmtidsskrift 2/14

Nordisk barne- og ungdomsfilm - Norsk barnefilm 70 år - Nils Malmros - Min barne kampfilm - Doktor Proktors prompepulver

Frida, Stompa, Solan, Ludvig, Pelle og Proffen. Norsk barnefilm fyller 70 år i år, og det er et jubileum vi har all grunn til å feire.

Men: Hva definerer egentlig en god barnefilm? Tonje Hardersen drøfter spørsmålet i kronikken «Min barnefilmkamp». Har barnefilmen, gjennom sine sytti år, egentlig oppnådd den statusen den fortjener, eller surkler den stadig rundt i en sumpete tilværelse, der den aldri får samme anerkjennelse som annen filmkunst?

Barnefilmen har – på sitt beste – gitt generasjoner med unge tilskuere et lerret de kan speile seg i.

En rik barne- og ungdomsfilmtradisjon er noe vi har til felles med våre naboland. Derfor ønsker vi å dele på oppmerksomheten, og se nærmere på strømninger, mønstre, regissører og enkeltfilmer fra hele Norden.

Fra innholdet:

Ingvild Bjelkeland: 70 år. 106 barnefilmer. Utallige minner fra mørke kinosaler

Lars Ole Kristiansen: Syndefall og syndebukker – tap av uskyld i Nils Malmros' filmunivers

Tonje Hardersen: Min barnekamp

Arild Fröhlich: Det beste publikummet

Malena Janson: Gjør som du vil!

Anbefalt :

Per Haddal: Ugler i mosen (Ivo Caprino, 1959) | Marianna Luthersdottir : Með allt á hreinu (On Top, Ágúst Guðmundsson, 1982)  | Marko Ampuja:Snødronningen (Lumikuningatar, Päivi Hartzell, 1986) | Andreas Paleologos: Reisen til Melonia   (Per Åhlin, 1989) | Einar Aarvig: Døden på Oslo S (Eva Isaksen, 1990) | Magnus Nikolaisen Ebba och Didrik (Peter Schildt, 1990) | Dag Sødtholt Hold om mig (2010) Julie Andersen forever.

Temaredaktører:

Tonje Skar Reiersen: tonje.skar.reiersen@gmail.com, 92845340

Lars Ole Kristiansen: larsole@montages.no, 47302338

Ansvarlig redaktør: Ingrid  Rommetveit, ingridr@filmklubb.no, 480910001

Kontakt Atle Hunnes Isaksen , atlei@filmklubb.no for anmeldereksemplar.

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern