Z filmtidsskrift 2/14

Nordisk barne- og ungdomsfilm - Norsk barnefilm 70 år - Nils Malmros - Min barne kampfilm - Doktor Proktors prompepulver

Frida, Stompa, Solan, Ludvig, Pelle og Proffen. Norsk barnefilm fyller 70 år i år, og det er et jubileum vi har all grunn til å feire.

Men: Hva definerer egentlig en god barnefilm? Tonje Hardersen drøfter spørsmålet i kronikken «Min barnefilmkamp». Har barnefilmen, gjennom sine sytti år, egentlig oppnådd den statusen den fortjener, eller surkler den stadig rundt i en sumpete tilværelse, der den aldri får samme anerkjennelse som annen filmkunst?

Barnefilmen har – på sitt beste – gitt generasjoner med unge tilskuere et lerret de kan speile seg i.

En rik barne- og ungdomsfilmtradisjon er noe vi har til felles med våre naboland. Derfor ønsker vi å dele på oppmerksomheten, og se nærmere på strømninger, mønstre, regissører og enkeltfilmer fra hele Norden.

Fra innholdet:

Ingvild Bjelkeland: 70 år. 106 barnefilmer. Utallige minner fra mørke kinosaler

Lars Ole Kristiansen: Syndefall og syndebukker – tap av uskyld i Nils Malmros' filmunivers

Tonje Hardersen: Min barnekamp

Arild Fröhlich: Det beste publikummet

Malena Janson: Gjør som du vil!

Anbefalt :

Per Haddal: Ugler i mosen (Ivo Caprino, 1959) | Marianna Luthersdottir : Með allt á hreinu (On Top, Ágúst Guðmundsson, 1982)  | Marko Ampuja:Snødronningen (Lumikuningatar, Päivi Hartzell, 1986) | Andreas Paleologos: Reisen til Melonia   (Per Åhlin, 1989) | Einar Aarvig: Døden på Oslo S (Eva Isaksen, 1990) | Magnus Nikolaisen Ebba och Didrik (Peter Schildt, 1990) | Dag Sødtholt Hold om mig (2010) Julie Andersen forever.

Temaredaktører:

Tonje Skar Reiersen: tonje.skar.reiersen@gmail.com, 92845340

Lars Ole Kristiansen: larsole@montages.no, 47302338

Ansvarlig redaktør: Ingrid  Rommetveit, ingridr@filmklubb.no, 480910001

Kontakt Atle Hunnes Isaksen , atlei@filmklubb.no for anmeldereksemplar.

Håndleddsbrudd, klamydia og kreftceller blir lagt under lupen i siste utgave av Tidsskriftet.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset