Z filmtidsskrift 2/2013

Temanummer: Seksualiteter. Filmen har kanskje mer enn noen annen kunstart blitt brukt på forskjellige måter for å framstille og regulere seksualitet.  Zs nye temanummer ønsker å utvide synet på forholdet mellom film og seksualitet.

OM KYSS OG UTELATELSER – DEN AMERIKANSKE FILMENS LANGE UNGDOMSTID | FREMSTILLINGEN AV SEKSUALITET I NORSK SPILLEFILM | JANNICKE SYSTAD JACOBSEN:  OM  FORBILDER OG KLUBBEN I MITT LIV | HIGH SCHOOL-FILMENS PERVERSE GLEDER | SVENSK SEKSUALOPPLYSNINGSFILM PÅ KINO |

Kunsten har alltid vært opptatt av seksualitet. Filmen har kanskje mer enn noen annen kunstart blitt brukt på forskjellige måter for å framstille og regulere seksualitet.  Zs nye temanummer om «Seksualiteter» ønsker å utvide synet på forholdet mellom film og seksualitet.

FRA INNHOLDET:

LINDA WILLIAMS:Om kyss og utelatelser – den amerikanske filmens lange ungdomstid.

Linda Williams er en av verdens mest anerkjente filmforskere, med framstilling av seksualiteter i film som sitt spesialområde. I denne teksten ser hun hvordan kyss ble framstilt i Hollywood under Hollywoods strikse selvsensur-periode mellom 1934 og 1966.

GUNNAR IVERSEN: Antydningens kunst – fremstillinger av seksualitet i norsk spillefilms historie

LAURA HORAK: Tina, Bettina og High School-filmens perverse gleder

ELISABETH BJÖRKLUND om svensk seksualopplysningsfilm på kino på 1960- og 1970-tallet

BRIT SVOEN om seksualundervisning i norsk skolefilm.

Zs to artikler om seksualundervisningsfilm diskuterer blant annet hvordan filmmediet har blitt brukt til å definere «riktig» og «sunn» sex.

JANNICKE SYSTAD JACOBSEN: Om forbilder og klubben i mitt hjerte. Systad Jacobsen ble etter suksessen med Få meg på for faen nærmest omreisende i ung kvinnelig sex. Her reflekterer hun over egen ambivalens i forhold til dette.

JØRGEN VON SERENFELDT: Om å knulle og lage film – intervju med Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen

www.znett.com

Temaredaktører for dette nummeret: Laura Horak og Gunnar Iversen

Laura Horak er postdoktor i filmvitenskap ved Stockholms Universitet, og Gunnar Iversen er professor i filmvitenskap ved NTNU i Trondheim.

Ansvarlig redaktør Ingrid Rommetveit, ingridr@filmklubb.no, mobil: 48091001

Z filmtidsskrift

Filmens hus | Dronningens gt. 16 | 0152 Oslo

www.znett.com

Z filmtidsskrift – Norges mest seriøse filmtidsskrift

Tema Avhengighet: Avhengighet gir ikke fritak for straff. Intervju med lege og forsker Knut Boe Kielland, omtale av boka Hva er avhengighet v/ Jahn Arne Olsen og artikkelen «Bør narkotika legaliseres?» av Øyvind Røed. Les vinnertekstene i årets tekstkonkurranse som ble arrangert i samarbeid med =Oslo.

Andre arrangementer

Nyheter fra Eurozine