Z filmtidsskrift nr. 1/2012

Med internett og digitalisering er musikk-bransjens økonomi blitt totalt forandret.
Z oppsummerer, og spør bl.a. om musikk-videoen nå blitt kunstens domene? Er de beste musikkvideoene allerede historie eller?

Z FILMTIDSSKRIFT NR. 1 2012: MUSIKKVIDEO

LADY GAGA TAR DEN HELT UT | JAPANS VISUAL KEI | ALLEREDE EN FILM | MUSIKKBRANSJENS VERSTINGER | SANGEN OM SEX

”Video killed the Radio Star” sang The Buggles i den første musikkvideoen som ble spilt på MTV i 1981. Verden hadde fått et nytt sterkt medium. Men, med internett og digitalisering er musikkbransjens økonomi blitt totalt forandret. Bransjens enorme fortjenestemarginer er borte. Dermed kanskje også mulighetene til å satse millioner på visuell promotering av musikkartistene. Musikkvideoene er likevel overalt, tilgjengelig og gratis. Er musikkvideoen nå blitt kunstens domene? Er de beste musikkvideoene allerede historie eller? Z oppsummerer.

FRA INNHOLDET:

KYRRE TROMM LINDVIG: Musikkvideo: Et knippe til glede og forargelse

SANDRA MILEO: Visual Kei – med anime som inngangsport til rampelyset

ROBIN SYVERSEN: Musikkvideoer smidd av stål

CLEMENS BOMSDORF: Syng meg sangen om sex. Musikk liv og kunstvideo

MARITA BUANES DJUPVIK: Welcome to the Candy Shop – svart maskulinitet I 50 Cents hip-hop video

MARIE G. AUBERT: Pokerfjes Lady Gaga

MARIUS LYNGAR: Allerede en film! Gjenfortelling i synet av en sang

SILJE BEKENG: Himmelen over Mojave

Temaredaktør for dette nummeret er musikkviter Kyrre Tromm Lindvig: kyrretromm@yahoo.de

Mer informasjon om nummeret kan du finne her.

Z filmtidsskrift

Dronningens gate 16, 0152 Oslo

tel.: 48091001
e-post: zred@filmklubb.no

www.znett.com

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.