Z FILMTIDSSKRIFT NR. 4 2014

Tema: Filmanalyse. I dette nummeret av Z løfter vi opp det øverste laget av filmfortellingen og inviterer deg til å følge et knippe filmdetektiver i deres avsløringer av mediets underliggende konstruksjon.

Man kan rive seg i håret over at mye analytisk filmkritikk av høy kvalitet i akademia aldri når et bredere publikum, det forsøker vi å gjøre noe med med dette nummeret av Z. Professor Anne Gjelsvik tar oss med inn i filmanalysens fascinerende verden via intervjuets lettflytende form, og gir innsyn i sitt eget praktiske arbeid. Jon Inge Faldalen analyserer Roy AnderssonsSanger fra andre etasjei sitt bidrag «Mennesket i tiden – den lange tagningen iSanger fra andre etasje», Lars Ole Kristiansen von TriersAntichristi «Kjønnskap i Edens hage» og Endre Eidsaa Larsen har en fenomenologisk og sanselig innfallsvinkel til – den for de fleste av oss ukjente – regissøren Pelesjans mesterverkInhabitants.

Vi har en ekstra godbit. Harald Kolstad som døde i 2011 var Norges mest markante filmkritiker. Han var mest kjent for en subjektiv, opplevelsesbasert tilnærming. Derfor er det gledelig å kunne vise hans analytiske side, gjennom en 44 år gammel tekst om Pål LøkkebergsExit(1970).

Innhold:

Dag Sødtholt: Anne Gjelsviks evige øyeblikk

Lars Ole Kristiansen: Kjønnskamp i Edens hage

Endre Eidsaa Larsen: Å abstrahere verden inn i en ny følsomhet: Artavazd PelesjansInhabitants

Harald Kolstad: Exit– et skjellsettende verk i norsk filmhistorie

Jon Inge Faldalen: Mennesket i tiden – den lange tagningen i Sanger fra andre etasje

Temaredaktør Dag Sødtholt. E-mail: dag.sodtholt@gmail.com. Mobil: 92246776

Ansvarlig redaktør: Ingrid Rommetveit

Kontakt atlei@filmklubb.no for anmeldereksemplar.

www.znett.com

I det nye temanummeret av Form Akademisk  publiserer vi utvalgte fagfellevurderte artikler utviklet fra paper presentert på The 3rd International Conference for Design Education Researchers - DRS/CUMULUS learnxdesign conference holdt i Chicago  28. - 30. juni 2015.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset