Z FILMTIDSSKRIFT NR. 4 2014

Tema: Filmanalyse. I dette nummeret av Z løfter vi opp det øverste laget av filmfortellingen og inviterer deg til å følge et knippe filmdetektiver i deres avsløringer av mediets underliggende konstruksjon.

Man kan rive seg i håret over at mye analytisk filmkritikk av høy kvalitet i akademia aldri når et bredere publikum, det forsøker vi å gjøre noe med med dette nummeret av Z. Professor Anne Gjelsvik tar oss med inn i filmanalysens fascinerende verden via intervjuets lettflytende form, og gir innsyn i sitt eget praktiske arbeid. Jon Inge Faldalen analyserer Roy AnderssonsSanger fra andre etasjei sitt bidrag «Mennesket i tiden – den lange tagningen iSanger fra andre etasje», Lars Ole Kristiansen von TriersAntichristi «Kjønnskap i Edens hage» og Endre Eidsaa Larsen har en fenomenologisk og sanselig innfallsvinkel til – den for de fleste av oss ukjente – regissøren Pelesjans mesterverkInhabitants.

Vi har en ekstra godbit. Harald Kolstad som døde i 2011 var Norges mest markante filmkritiker. Han var mest kjent for en subjektiv, opplevelsesbasert tilnærming. Derfor er det gledelig å kunne vise hans analytiske side, gjennom en 44 år gammel tekst om Pål LøkkebergsExit(1970).

Innhold:

Dag Sødtholt: Anne Gjelsviks evige øyeblikk

Lars Ole Kristiansen: Kjønnskamp i Edens hage

Endre Eidsaa Larsen: Å abstrahere verden inn i en ny følsomhet: Artavazd PelesjansInhabitants

Harald Kolstad: Exit– et skjellsettende verk i norsk filmhistorie

Jon Inge Faldalen: Mennesket i tiden – den lange tagningen i Sanger fra andre etasje

Temaredaktør Dag Sødtholt. E-mail: dag.sodtholt@gmail.com. Mobil: 92246776

Ansvarlig redaktør: Ingrid Rommetveit

Kontakt atlei@filmklubb.no for anmeldereksemplar.

www.znett.com

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern